Ottelutapahtuman kehittäminen markkinoinnin näkökulmasta : Asiakastyytyväisyyskysely Huki Jyväskylän jäsenille
Juhola, Markku (2017)
Juhola, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Huki Jyväskylän miesten lentopallojoukkueen ottelutapahtuman kehittäminen. Aiempiin kausiin verrattuna pudonneen katsojamäärän ja pelien uuteen kotisaliin siirtämisen myötä seuralla oli intressi selvittää, mitä mieltä jäsenistö oli nykyisestä ottelutapahtumasta. Tutkimuksen avulla haluttiin löytää konkreettisia kehityskohteita ottelutapahtumaan liittyen ja selvittää, onko tarvetta uudelle oheissisällölle. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Huki Jyväskylä ry.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselytutkimus suunnattiin seuran jäsenistölle. Internetissä vastattavaan kyselyyn lähetettiin sähköpostitse linkki 99:lle henkilölle 25.4.2017 ja tulokset kerättiin 30.4.2017. Vastauksia saatiin 57 kappaletta.
Tulosten mukaan Hukin jäsenet ovat varsin tyytyväisiä ottelutapahtuman sisältöön, mutta myös kehitettäviä kohteita löytyi. Katsojien vähäinen määrä ja kannustus koettiin muuta tapahtumaa heikompina osa-alueina. Tapahtuman oheisohjelmista tärkeimpinä pidettiin jo nykyisin käytössä olleita ohjelma- ja palvelusisältöjä. Pääsylipun hinnat olivat saatujen tulosten mukaan sopivalla tasolla jokaisessa hintaryhmässä.
Ottelun markkinointiviestinnän osalta selvisi, että jäsenistöstä suuri enemmistö seuraa joukkueen toimintaa, uutisia ja peliaikatauluja seuran Facebook-sivuston kautta, ja tämän kanavan viestintään oltiin tyytyväisiä. Sähköiseen viestintään panostaminen tulee olla jatkossakin tärkeässä roolissa pelejä markkinoidessa. Joukkueen uusi kotisali, Kortepohjan koulu, sai jäsenistöltä melko hyvät arviot, mutta oli silti selvästi vähemmän pidetty paikka kuin aiemmat kotisalit. Tulevilla kausilla olisi paikallaan tutkia, onko uusi kotisali löytänyt paremmin paikkansa hukilaisten keskuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselytutkimus suunnattiin seuran jäsenistölle. Internetissä vastattavaan kyselyyn lähetettiin sähköpostitse linkki 99:lle henkilölle 25.4.2017 ja tulokset kerättiin 30.4.2017. Vastauksia saatiin 57 kappaletta.
Tulosten mukaan Hukin jäsenet ovat varsin tyytyväisiä ottelutapahtuman sisältöön, mutta myös kehitettäviä kohteita löytyi. Katsojien vähäinen määrä ja kannustus koettiin muuta tapahtumaa heikompina osa-alueina. Tapahtuman oheisohjelmista tärkeimpinä pidettiin jo nykyisin käytössä olleita ohjelma- ja palvelusisältöjä. Pääsylipun hinnat olivat saatujen tulosten mukaan sopivalla tasolla jokaisessa hintaryhmässä.
Ottelun markkinointiviestinnän osalta selvisi, että jäsenistöstä suuri enemmistö seuraa joukkueen toimintaa, uutisia ja peliaikatauluja seuran Facebook-sivuston kautta, ja tämän kanavan viestintään oltiin tyytyväisiä. Sähköiseen viestintään panostaminen tulee olla jatkossakin tärkeässä roolissa pelejä markkinoidessa. Joukkueen uusi kotisali, Kortepohjan koulu, sai jäsenistöltä melko hyvät arviot, mutta oli silti selvästi vähemmän pidetty paikka kuin aiemmat kotisalit. Tulevilla kausilla olisi paikallaan tutkia, onko uusi kotisali löytänyt paremmin paikkansa hukilaisten keskuudessa.