Ruokapalvelujen kehittäminen Turun Pure Herossa
Ojala, Tomi; Vehmas, Juho (2017)
Ojala, Tomi
Vehmas, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ravintola Pure Heron ruokapalveluja asiakasmää- rien kasvattamiseksi. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mieltymyksiä ja rakentaa ruo- kapalveluja asiakaslähtöisemmiksi. Tutkimus pohjautui ravintolan Facebook-sivuilla julkais- tuun asiakastyytyväisyyskyselyyn, johon vastasi 562 Pure Heron asiakasta. Pure Heron kil- pailukykyä tutkittiin myös SWOT-analyysiin perustunutta kilpailijaselvitystä hyödyntäen.
Asiakastyytyväisyyskyselyllä tavoiteltiin asiakkaiden mielipiteitä kyselyn aikaisesta ruokalis- tasta sekä mieltymyksiä ja kehitysideoita uudistettavaa ruokalistaa varten. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään erilaisia keinoja asiakasmäärien kasvattamiseksi myös lounasajan ulko- puolella. Kilpailijaselvityksessä peilattiin Pure Heron eri osa-alueita kilpailijoiden vastaaviin. Kilpailijaselvityksessä arvioitavia tekijöitä olivat esimerkiksi ravintoloiden hinnat, sijainti, kotisivut, sosiaalisen median näkyvyys ja erilaiset kuluttajien käyttämät palveluiden arvi- ointisovellukset, kuten Tripadvisor. Tutkitun aiheen tueksi tuotiin harkitusti teoriapohjaa liittyen asiakastyytyväisyyteen, ruokalistan suunnitteluun ja ruokatrendeihin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat haluavat ravintolan säilyttävän tapansa pa- nostaa kotimaisiin raaka-aineisiin ja vegaanisiin tuotteisiin. Ruoissa odotetaan käytettävän satokauden parhaita raaka-aineita. Vähemmän kannatusta saivat esimerkiksi iltaisin myy- tävissä Poke Bowleissa maailmalla trendikkäät aasialaiset ja tuliset maut.
Asiakastyytyväisyyskyselyn ja kilpailija-analyysin perusteella voitiin päätellä, että suurin on- gelma on ollut, etteivät asiakkaat ole tienneet ravintolan iltatarjonnasta. Jatkossa ravinto- lan on tärkeää keskittyä tavoitettavuuteen ja erityisesti verkkonäkyvyyteen. Näkemys poh- jautui mm. siihen, että moni asiakkaista ei ollut koskaan maistanut ravintolassa illalla tar- jolla olevia Poke Bowleja.
Asiakastyytyväisyyskyselyllä tavoiteltiin asiakkaiden mielipiteitä kyselyn aikaisesta ruokalis- tasta sekä mieltymyksiä ja kehitysideoita uudistettavaa ruokalistaa varten. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään erilaisia keinoja asiakasmäärien kasvattamiseksi myös lounasajan ulko- puolella. Kilpailijaselvityksessä peilattiin Pure Heron eri osa-alueita kilpailijoiden vastaaviin. Kilpailijaselvityksessä arvioitavia tekijöitä olivat esimerkiksi ravintoloiden hinnat, sijainti, kotisivut, sosiaalisen median näkyvyys ja erilaiset kuluttajien käyttämät palveluiden arvi- ointisovellukset, kuten Tripadvisor. Tutkitun aiheen tueksi tuotiin harkitusti teoriapohjaa liittyen asiakastyytyväisyyteen, ruokalistan suunnitteluun ja ruokatrendeihin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat haluavat ravintolan säilyttävän tapansa pa- nostaa kotimaisiin raaka-aineisiin ja vegaanisiin tuotteisiin. Ruoissa odotetaan käytettävän satokauden parhaita raaka-aineita. Vähemmän kannatusta saivat esimerkiksi iltaisin myy- tävissä Poke Bowleissa maailmalla trendikkäät aasialaiset ja tuliset maut.
Asiakastyytyväisyyskyselyn ja kilpailija-analyysin perusteella voitiin päätellä, että suurin on- gelma on ollut, etteivät asiakkaat ole tienneet ravintolan iltatarjonnasta. Jatkossa ravinto- lan on tärkeää keskittyä tavoitettavuuteen ja erityisesti verkkonäkyvyyteen. Näkemys poh- jautui mm. siihen, että moni asiakkaista ei ollut koskaan maistanut ravintolassa illalla tar- jolla olevia Poke Bowleja.