Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Det var en gång: Konst(igt) och kul : Ett projekt inom småbarnspedagogiken med ett socialpedagogiskt perspektiv

Sjöholm, Mercèdes; Elving-Andersén, Christina (2017)

 
Avaa tiedosto
Modellen_BAKKE.pdf (483.2Kt)
Elving-Andersen_Christina Sjoholm_Mercedes.pdf (1.448Mt)
Lataukset: 


Sjöholm, Mercèdes
Elving-Andersén, Christina
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022157
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att utreda och belysa möjliga synergieffekter mellan småbarnspedagogiken och Esbo stads kulturutbud. Det är ett beställningsarbete av Esbo stad svenska bildningstjänster. Arbetet gjordes i projektform i samarbete med ett kommunalt daghem. Frågeställningarna för arbetet var: Vad kan det socialpedagogiska perspektivet erbjuda ett projekt som har som mål att visa på möjliga synergieffekter mellan småbarnspedagogiken och kulturutbudet? På vilket sätt kan småbarnspedagogiken och kultur samverka? Genom att granska förhållandet mellan barnet, småbarnspedagogiken och kulturen ur ett socialpedagogiskt perspektiv och med hjälp av Bronfenbrenners bioekologiska systemteori, ser man hur barnet kan påverka sin närmiljö och den omkringliggande kulturen. Den socialpedagogiska utgångspunkten för arbetet var empowerment, barns delaktighet och kreativitet. En produkt av detta arbete är en handbok riktad till pedagoger och professionella inom småbarnspedagogiken. Handboken klargör en modell för samarbete mellan småbarnspedagogiken och kulturaktörer. Kulturen är en viktig del av barnets identitet och genom kulturfostran utvecklar barnet förmåga att förstå, granska och bruka kultur. Enligt FN:s barnkonvention är det en mänsklig rättighet att kunna ta del av kultur i olika former. Inom kulturarbete med barn är det viktigt att lägga märke till perspektivet man arbetar utgående från, är det barnperspektiv eller vuxenperspektiv. Inom den småbarnspedagogiska verksamheten skall barnen erbjudas möjligheter att skapa konst, upptäcka saker inom konsten och vara delaktig i det.
 
The intention of this thesis work is to investigate and illustrate possible synergy effects between early childhood education and the cultural amenities in the city of Espoo. It is a commissioned work for Espoo Swedish educational services. The thesis was made as a project in collaboration with a public early childhood education place in Espoo. By assessing the relationship between the child, the early childhood education and culture through a social pedagogical perspective and by placing them in Bronfenbrenner’s Ecological Systems Theory of Development, it is possible to see how children can influence their local environment and the surrounding culture. The questions presented in this thesis are: What can the social pedagogical perspective provide a project which aim is to point out possible synergy effects between early childhood education and the cultural amenities? In what way can early childhood education co-operate with culture?
The social pedagogical starting point for this thesis was empowerment, participation and creativity. A product of this thesis is a manual for pedagogues and professionals in early childhood education. The handbook explains a model for collaboration between early childhood education and the cultural field. Culture is an important part of a child’s identity. The child develops capability to understand, observe and practise culture through cultural education. According to the United Nations children’s convention, taking part of culture in different forms is a human right. It is important to pay attention to the perspective of the cultural work when working with children, to be aware of the difference between a child’s perspective and an adult’s perspective. The children shall be provided opportunities to make art, to discover and to participate within the art.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste