En social media strategimodell - Case Ab Snellman Oy : Hur kan företag engagera sin publik i sociala medier?
Östman, Sebastian; Östman, Rasmus (2010)
Östman, Sebastian
Östman, Rasmus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118791
Tiivistelmä
Sosiaalinen media tarjoaa uudet mahdollisuudet tavoittaa kuluttajia eri tavalla kuin aikaisemmin. Sosiaalinen media on samalla uusi haaste yrityksille, sillä yrittäjä ei pysty kontrolloimaan mitä hänestä tai hänen yrityksestään levitetään verkossa. Verkon menestyksekäs hyödyntäminen edellyttää selkeän strategian millä keinoilla halutaan aktivoida kohderyhmäänsä. Tämän lopputyön tavoitteena on yrittää luoda sosiaalinen media stra-tegiamalli, joka olisi sopusoinnussa Snellman markkinointistrategian kanssa. Lopputyön olemme rajanneet käsittelemään ainoastaan suosituimmat sosiaaliset mediat ja miten yritys voisi paremmin tavoittaa kuluttajiaan. Päästääkseen tähän tavoitteeseen olemme yrittäneet kuvata miten sosiaalinen media toimii. Teoreettisissa analyyseissä käsitellemme markkinointiviestintää, verkkoviestintää sekä erityyppiset työkalut ja strategiat joita käytetään sosiaalisessa mediassa. Haastattelemalla Snellman markkinointijohtajaa olemme saanet tietoa yhtiön markkinointiviestinnästä ja yhtiön strategiasta. Selvittääksemme miten kohderyhmä käyttää sosiaalista mediaa haastattelimme kolme eri ryhmää. Lisäksi teimme kaksi benchmarking tutkimusta onnistuneista kampanjoista sosiaalisessa mediassa. Lopputulokseksi syntyi toimintamalli siitä mitkä sosiaaliset mediakanavat Snellman yhtiö voisi valita kampanjointia varten. Koska Facebook on eniten käytetty sovellus so-siaalisessa mediassa, valitsimme sen pääkanavaksi ja blogiksi, käyttäen Twitter ja YouTube tukena. Päämäärä on koota vahvan keskusteluyhteisön, jonka avulla kerätään tärkeätä tietoa ja palautetta yhtiölle. Samalla asiakkaat voisivat kertoa positiivisista kokemuksistaan jotka he ovat saaneet kokea käyttämällä Snellmanin tuotteita. Tähän tavoitteeseen päästään nostamalla esiin tunteita herättävä arvopohja ja historia josta Snellman yhtiötä tunnetaan.