Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Spelmotor för Rundradions Pidro-projekt

Bäckman, Krister (2010)

Avaa tiedosto
Examensarbete_final_v3_backmank.pdf (1.090Mt)
Lataukset: 


Bäckman, Krister
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 3.0 Unported
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108661
Tiivistelmä
Projektets mål var att utveckla en prototyp av ett Pidro-kortspel i Adobe Flash. Rundradion Ab - Svenska YLE fungerade som uppdragsgivare. Spelet består av en server- och en klientapplikation. Serverapplikationen består av en spelmotor och en datorspelare med artificiell intelligens. Klientapplikationen används av människospelare. Examensarbetet handlar om spelmotorn för spelet. Spelmotorn är utvecklad i ServerSide ActionScript och körs på Flash Media Server. Servern och klienterna kommunicerar med varandra över RTMP-protokollet. Spelmotorn sköter kommunikationen mellan de tre delarna av spelet. Spelmotorn klarar av att hantera flera samtidiga spel med olika kombinationer av människo- och datorspelare, ändå så att det alttid finns minst en människospelare i ett spel.

I den första delen av examensarbetet presenteras utvecklingsverktygen, programmeringsspråket (SSAS) och Adobe Flash. Den andra delen förklarar hur spelmotorn är uppbyggd, hur klasserna fungerar och vilka designval som påverkade projektet mest. Datasäkerhetsaspekter behandlas och förslag ges på hur spelmotorn kan utvecklas vidare så att det skall vara svårare att genom fusk få en fördel i spelsituationer.

Examensarbetet ger förslag till hur spelmotorn kan vidareutvecklas och gör en slutsats att Adobe Flash är lämplig för spelutveckling
 
The overall objective was to develop a prototype of a Pidro-card game in Adobe Flash. The project was commissioned by Rundradion Ab – Swedish YLE. The game consists of both a server and a client application. The server application on the other hand consists of the game engine and a computer player with artificial intelligence. The client applications are used by human players. This degree thesis deals with the game engine for the game. The engine is developed in Server Side ActionScript and runs on Flash Media Server. The server and clients communicate with each other over the RTMP protocol. The engine handles the communication between the three parts of the game. The game engine can handle multiple simultaneous games with various combinations of human and computer players; however there must always be at least one human player in a game.

The first part of the thesis presents the development tools, the programming language and Adobe Flash. The second part explains how the game engine is designed, what classes are used and what design decisions affected the project most. Security is discussed and pro-posals are put forward for how the game engine must be designed so that it will be harder to get an advantage in game by cheating.

The thesis provides suggestions to how the game engine can be developed further and make a conclusion that Adobe Flash is a suitable tool for game development
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste