Kommunikationsplan för ett fysioterapiföretag
Johanson, Nina; Mansour, Samira (2010)
Johanson, Nina
Mansour, Samira
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118825
Tiivistelmä
Detta arbete är en kommunikationsplan för företaget OMT Keskus. Arbetet är utvecklat utgående från en nulägesanalys av företaget inom fysioterapibranschen som gjorts med hjälp av intervju och egna observationer. Vid granskning av nulägessituationen fann vi företagets största brister inom marknadsföringen vilket vi sedan tog som uppdrag att förbättra.
OMT Keskus har med hjälp av sin koncern Auron börjat marknadsföra sig mer mot det privata segmentet. I och med detta avgränsar vi arbete till marknadsföring mot företagskunder. Syftet med arbetet är att göra en kommunikationsplan för skolningar som ordnas på OMT Keskus samt utveckling av marknadsföringsmaterial. I kommunikationsplanen ingår nyhetsbrev som skickas ut månatligen samt ett reklamblad som vars mening är att skickas med räkningarna hem till kunderna endast för att ge en liten påminnelse om företaget och dess tjänster. Vi har även framställt detta material med hjälp av datorprogrammen Adobe Indesign CS3 & CS4 och Adobe Photoshop CS4. Det finns två exemplar för alla material som är framställda. Ett exemplar är gjort som en basmodell som företaget själva kan använda och fylla på den text och bilder som de vill ha, i de rutor och ställen vi lagt in för vart ändmål. Ett exemplar är även gjort som en modell för hur det skulle kunna se ut som färdigt med bild och text.
Koncernen ändrade sitt namn till Auron sommaren 2009 vilket medförde en hel ny visuell identitet. Som bisyfte har vi även uppdaterat ett av OMT Keskus skolningsbroschyrers utseende, kursen CERMguide, till dess nya utseende. This thesis is a communication plan for the physiotherapy company OMT Keskus. It is based on a current situation analysis of the company, in its physiotherapy business sector, which has been done by interview and own observations. While studying the company’s current situation, we found that the biggest thing they were lacking was marketing and we took that as our assignment to improve.
Mostly in thanks to the corporation Auron, OMT Keskus has started to market themselves more towards the private sector of clients. It is because of this that we are limiting the thesis to marketing for the business to business customer segment. The aim of the thesis is to create a communication plan for the schooling courses that OMT Keskus arranges for business customers as well as creating marketing material. The communication plan contains a newsletter that would be sent once a month and a small advertisement add that would always be added when bills and referrals are sent home to the customers, just as a small reminder of the company and its services. We have also created these materials with the computer programs Adobe Indesign CS3 & CS4 and Adobe Photoshop CS4. We have created two models for all of the materials. One is a template which the company can use and write what they want to advertise and use the pictures that fits with the text, in the squares we have put in for them already explaining where everything should go. One model is made as an example of how a newsletter could look.
The corporation changed its name to Auron in the summer of 2009 which brought about an entire new corporate identity look. As a secondary aim we have updated the schooling advertisement brochure for the CERMguide course into Aurons new corporate identity.
OMT Keskus har med hjälp av sin koncern Auron börjat marknadsföra sig mer mot det privata segmentet. I och med detta avgränsar vi arbete till marknadsföring mot företagskunder. Syftet med arbetet är att göra en kommunikationsplan för skolningar som ordnas på OMT Keskus samt utveckling av marknadsföringsmaterial. I kommunikationsplanen ingår nyhetsbrev som skickas ut månatligen samt ett reklamblad som vars mening är att skickas med räkningarna hem till kunderna endast för att ge en liten påminnelse om företaget och dess tjänster. Vi har även framställt detta material med hjälp av datorprogrammen Adobe Indesign CS3 & CS4 och Adobe Photoshop CS4. Det finns två exemplar för alla material som är framställda. Ett exemplar är gjort som en basmodell som företaget själva kan använda och fylla på den text och bilder som de vill ha, i de rutor och ställen vi lagt in för vart ändmål. Ett exemplar är även gjort som en modell för hur det skulle kunna se ut som färdigt med bild och text.
Koncernen ändrade sitt namn till Auron sommaren 2009 vilket medförde en hel ny visuell identitet. Som bisyfte har vi även uppdaterat ett av OMT Keskus skolningsbroschyrers utseende, kursen CERMguide, till dess nya utseende.
Mostly in thanks to the corporation Auron, OMT Keskus has started to market themselves more towards the private sector of clients. It is because of this that we are limiting the thesis to marketing for the business to business customer segment. The aim of the thesis is to create a communication plan for the schooling courses that OMT Keskus arranges for business customers as well as creating marketing material. The communication plan contains a newsletter that would be sent once a month and a small advertisement add that would always be added when bills and referrals are sent home to the customers, just as a small reminder of the company and its services. We have also created these materials with the computer programs Adobe Indesign CS3 & CS4 and Adobe Photoshop CS4. We have created two models for all of the materials. One is a template which the company can use and write what they want to advertise and use the pictures that fits with the text, in the squares we have put in for them already explaining where everything should go. One model is made as an example of how a newsletter could look.
The corporation changed its name to Auron in the summer of 2009 which brought about an entire new corporate identity look. As a secondary aim we have updated the schooling advertisement brochure for the CERMguide course into Aurons new corporate identity.