Leipää vai sirkushuveja? : Elämyksellisyyden merkitys ravintola-alalla
Kuisma, Tuomo (2017)
Kuisma, Tuomo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022243
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli elämyksellisyyden merkitystä ravintola-alalla. Tutkimus tehtiin kirjoittajan tueksi tavoitteena luoda Jyväskylään elämyksellinen ravintolakokonaisuus, ja halusta tutkia elämyksellisten kahvila- ja ravintolapalveluiden menestystekijöitä verrattuna vastaaviin toimijoihin, jotka eivät keskity toiminnassaan elämyksellisyyteen.
Tärkein tutkimusongelma oli selvittää, luoko elämyksellisyys tutkimusjoukossa positiivisen kilpailuedun, ja mitä elementtejä näiden parissa vaaditaan kokonaisvaltaisen elämyksen luomiseen.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä kvalitatiivisia asiantuntijahaastatteluja, jotka toteutettiin elämyksellisyytensä suhteen tavallisista poikkeavissa kahviloissa ja ravintoloissa. Asiantuntijahaastatteluja toteutettiin myös muita elämyspalveluja tuottavien toimijoiden kanssa, millä pyrittiin saamaan elämyksellisyyteen ja sen elementtien ymmärtämiseen lisää syvyyttä.
Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkingia, jota toteutettiin Suomen sekä Saksan sisällä. Benchmarkingin tavoitteena oli tutkia subjektiivisesti elämyksellisiä ravintoloita ja löytää elementtejä, jotka luovat niiden sisällä kokonaisvaltaisen elämyksen ja onnistuneen asiakaskokemuksen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että elämyksellisyydellä on selkeästi positiivinen vaikutus ravintolaliiketoiminnassa ja se on erittäin toimiva keino erottua tiukassa kilpailutilanteessa. Lisäksi tulosten perusteella voidaan huomata, että lopulta elämyksellisyyden rakentavat elementit ovat usein normaaleissa ravintolatoiminnan puolissa, kuten vaikka asiakaspalvelussa. Kokonaisvaltainen elämys rakentuu kuitenkin lopulta usean eri tekijän summasta.
Tärkein tutkimusongelma oli selvittää, luoko elämyksellisyys tutkimusjoukossa positiivisen kilpailuedun, ja mitä elementtejä näiden parissa vaaditaan kokonaisvaltaisen elämyksen luomiseen.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä kvalitatiivisia asiantuntijahaastatteluja, jotka toteutettiin elämyksellisyytensä suhteen tavallisista poikkeavissa kahviloissa ja ravintoloissa. Asiantuntijahaastatteluja toteutettiin myös muita elämyspalveluja tuottavien toimijoiden kanssa, millä pyrittiin saamaan elämyksellisyyteen ja sen elementtien ymmärtämiseen lisää syvyyttä.
Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkingia, jota toteutettiin Suomen sekä Saksan sisällä. Benchmarkingin tavoitteena oli tutkia subjektiivisesti elämyksellisiä ravintoloita ja löytää elementtejä, jotka luovat niiden sisällä kokonaisvaltaisen elämyksen ja onnistuneen asiakaskokemuksen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että elämyksellisyydellä on selkeästi positiivinen vaikutus ravintolaliiketoiminnassa ja se on erittäin toimiva keino erottua tiukassa kilpailutilanteessa. Lisäksi tulosten perusteella voidaan huomata, että lopulta elämyksellisyyden rakentavat elementit ovat usein normaaleissa ravintolatoiminnan puolissa, kuten vaikka asiakaspalvelussa. Kokonaisvaltainen elämys rakentuu kuitenkin lopulta usean eri tekijän summasta.