Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Att inte bara älska, utan också respektera : - En litteraturstudie om respektens betydelse i barnets uppväxt

Aspholm, Matilda (2010)

 
Avaa tiedosto
Aspholm_Matilda.pdf (479.5Kt)
Lataukset: 


Aspholm, Matilda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078386
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att förstå respektens betydelse i barnets uppväxt och för familjens samspel samt att få reda på hur man kan förmedla respekt genom fostran och samspel. Syftet var också att granska ifall det finns motsvarigheter mellan de vetenskapliga fostringsteorierna och innehållet i fostringsböcker, som är riktade till föräldrar.

Barns rättigheter och lagstiftning inom området tas upp som grund för arbetet. Den teoretiska referensramen består av socialt samspel, föräldraskap och fostran. Materialet för litteraturstudien bestod av 12 fostringsböcker som analyserades med hjälp av en innehållsanalys.

Resultatet visade att respekten har stor betydelse i barnets uppväxt, speciellt för utvecklandet av sociala färdigheter och självkänslan. Resultatet visade också att den respekt som visas inom familjen påverkar bl.a. på familjemedlemmarnas välmående, hur man löser konflikter samt klimatet i familjen, vilket i sin tur bidrar till hur familjens samspel fungerar. Resultatet visade vidare att respekt kan förmedlas till barn genom att; låta barn få vara barn, se och acceptera det unika barnet, vara en god rollmodell för barnet samt slopa våld- och maktprincipen.
 
The purpose of this thesis was to study the importance of respect in the child´s upbringing and for the family interactions and to obtain an understanding of how one can communicate respect through upbringing and interaction. The aim was also to examine whether there are equivalents between scientific theories and the content of parenting books.

Children's rights and the law in this area are highlighted as a basis for the study. The theoretical frame of reference includes social interaction, parenting and upbringing. The material for the literature survey consisted of 12 parenting books, which were analyzed using content analysis.

The results showed that respect is very important in the child's upbringing, especially for the development of social skills and self-esteem. The results also showed that respect affects the family's interactions, including on family members' wellbeing, how to resolve conflicts and the climate in the family. The results showed that respect can be conveyed to children by allowing children to be children, to consider and accept the unique child, being a good role model for the child and not use any violence or force against the child.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste