Neste Rallin asiakasryhmien käyttäytyminen tapahtuman aikana
Muhonen, Vesa-Pekka; Malinen, Aapo (2017)
Muhonen, Vesa-Pekka
Malinen, Aapo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sports Business School Finland. Opinnäytetyön tavoit-teena oli selvittää asiakkaiden tapoja kuluttaa rallitapahtuman tarjoamia elämyksiä sekä niitä perusteita, joilla noita elämyksiä valitaan. Johtopäätökset haluttiin tehdä siitä, kulut-tavatko eri asiakasryhmät tapahtuman tarjoamia elämyksiä eri tavoilla, ja jos kuluttavat, selvitetään mitkä ovat suurimmat erot asiakasryhmien välillä.
Tässä tutkimuksessa valitut muuttujat pohjautuivat aiemmin vuonna 2015 Sports Business Schoolin tekemään tutkimukseen, jossa vastaajat vastasivat spontaanisti eri tekijöitä, jotka vaikuttavat heidän haluun osallistua rallitapahtuman eri osatapahtumiin. Kyselyssä sovel-lettiin jo olemassa olevaa Sports Business Schoolin kyselylomakepohjaa. Tutkimus suoritet-tiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol surveys -palvelun avulla. Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat suorittivat aineistonkeruun haastattelemalla yhteensä 337 katso-jaa Paviljongin kilpailukeskuksella sekä Harjun erikoiskokeella.
Tuloksista kävi ilmi, että Neste Ralli Finlandilla on lojaalit asiakkaat, jotka osallistuvat vuo-sittain tapahtumaan itse lajin takia. Tuloksista selvisi, että tärkeimmät tekijät erikoiskoetta valittaessa ovat asiakasryhmästä riippumatta samankaltaisia. Näkyvyys katselualueelta eri-koiskokeelle ja turvallisuus erikoiskokeella nousi sukupuolesta, tapahtumaseurueesta ja käyntikerroista riippumatta todella tärkeiksi tekijöiksi katsojille. Paviljongin kilpailukeskus osoittautui tärkeäksi vierailukohteeksi kaikille vastaajille.
Erikoiskokeiden täytyy olla entistä houkuttelevampia, jotta yhä useampi ihminen päätyy tien varteen katsomaan lajia. Yleisöerikoiskokeita voidaan aina kehittää parempaan suun-taan ja tulevaisuudessa järjestäjien kannattaakin keskittyä siihen, mitä itse asiakkaat odot-tavat saavansa tapahtumasta irti.
Tässä tutkimuksessa valitut muuttujat pohjautuivat aiemmin vuonna 2015 Sports Business Schoolin tekemään tutkimukseen, jossa vastaajat vastasivat spontaanisti eri tekijöitä, jotka vaikuttavat heidän haluun osallistua rallitapahtuman eri osatapahtumiin. Kyselyssä sovel-lettiin jo olemassa olevaa Sports Business Schoolin kyselylomakepohjaa. Tutkimus suoritet-tiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol surveys -palvelun avulla. Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat suorittivat aineistonkeruun haastattelemalla yhteensä 337 katso-jaa Paviljongin kilpailukeskuksella sekä Harjun erikoiskokeella.
Tuloksista kävi ilmi, että Neste Ralli Finlandilla on lojaalit asiakkaat, jotka osallistuvat vuo-sittain tapahtumaan itse lajin takia. Tuloksista selvisi, että tärkeimmät tekijät erikoiskoetta valittaessa ovat asiakasryhmästä riippumatta samankaltaisia. Näkyvyys katselualueelta eri-koiskokeelle ja turvallisuus erikoiskokeella nousi sukupuolesta, tapahtumaseurueesta ja käyntikerroista riippumatta todella tärkeiksi tekijöiksi katsojille. Paviljongin kilpailukeskus osoittautui tärkeäksi vierailukohteeksi kaikille vastaajille.
Erikoiskokeiden täytyy olla entistä houkuttelevampia, jotta yhä useampi ihminen päätyy tien varteen katsomaan lajia. Yleisöerikoiskokeita voidaan aina kehittää parempaan suun-taan ja tulevaisuudessa järjestäjien kannattaakin keskittyä siihen, mitä itse asiakkaat odot-tavat saavansa tapahtumasta irti.