Matkailuneuvonnan palvelupolun tulevaisuus
Aro, Milena (2017)
Aro, Milena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022334
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten matkailuneuvontaa voidaan kehittää asiakaslähtöisesti matkailijan tarpeiden mukaan. Matkailuneuvonnan tulevaisuuden roolista saatiin parempi käsitys tutkimalla matkailijan palvelupolkua ja tiedonhankintaa matkan eri vaiheissa. Tutkimuksen tehtävänä oli löytää kehittämisideoita toimeksiantajalle siihen, millä tavalla matkailuneuvonta voi tulevaisuudessa tuottaa matkakohteeseen saapuvalle matkailijalle arvoa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake luotiin Webropol-järjestelmässä ja se jaettiin verkkokyselynä syyskuun ja lokakuun aikana 2017 Visit Jyväskylän Facebook-seuraajille, suomalaisista matkailijoista koostuvissa Facebook matkailuryhmissä ja kyselylomakkeena matkailuneuvonnassa. Vastaajia saatiin lopulta 91 kappaletta, mikä vaikutti saatujen tuloksien yleistettävyyteen kohderyhmässä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että teknologia näkyi keskeisesti vastaajien kohdalla matkan kaikissa vaiheissa. Tiedonsaannin merkitys korostui erityisesti ennen matkaa. Vastaajat hyödynsivät tiedonhankinnassa useita eri kanavia, joista tärkeimpiä olivat sosiaalinen media, blogit ja kaupungin omat matkailusivut. Suurin osa vastaajista ei ollut viime aikoina vieraillut matkailuneuvonnassa, vaikka muuten he matkustivat vapaa-ajallaan säännöllisesti. Tulevaisuudessa matkailuneuvonnan on tärkeää näkyä digitaalisissa kanavissa tuottamalla helposti löydettävää ja kiinnostavaa sisältöä alueen matkailijoille. Matkakohteen viestinnässä on tärkeää nostaa esiin paikallisten ihmisten suositteluja ja kiinnostavia käyntikohteita.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake luotiin Webropol-järjestelmässä ja se jaettiin verkkokyselynä syyskuun ja lokakuun aikana 2017 Visit Jyväskylän Facebook-seuraajille, suomalaisista matkailijoista koostuvissa Facebook matkailuryhmissä ja kyselylomakkeena matkailuneuvonnassa. Vastaajia saatiin lopulta 91 kappaletta, mikä vaikutti saatujen tuloksien yleistettävyyteen kohderyhmässä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että teknologia näkyi keskeisesti vastaajien kohdalla matkan kaikissa vaiheissa. Tiedonsaannin merkitys korostui erityisesti ennen matkaa. Vastaajat hyödynsivät tiedonhankinnassa useita eri kanavia, joista tärkeimpiä olivat sosiaalinen media, blogit ja kaupungin omat matkailusivut. Suurin osa vastaajista ei ollut viime aikoina vieraillut matkailuneuvonnassa, vaikka muuten he matkustivat vapaa-ajallaan säännöllisesti. Tulevaisuudessa matkailuneuvonnan on tärkeää näkyä digitaalisissa kanavissa tuottamalla helposti löydettävää ja kiinnostavaa sisältöä alueen matkailijoille. Matkakohteen viestinnässä on tärkeää nostaa esiin paikallisten ihmisten suositteluja ja kiinnostavia käyntikohteita.