Brändi sisäisten sidosryhmien näkökulmasta
Kopsa, Saija; Veltheim, Jonna (2017)
Kopsa, Saija
Veltheim, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022305
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli tehdä brändikartoitus hotelli Alban henkilöstön näkökulmasta. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen hotelli Alban brändi-identiteetti on tällä hetkellä sisäisten sidosryhmien näkökulmasta. Sen lisäksi tutkimuksella pyrittiin vastaamaan
kysymykseen, miksi brändi-identiteetti on muodostunut ilman systemaattista kehitystä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin 12 henkilöä sisäisistä sidosryhmistä viidessä teemahaastattelussa, jotka kaikki toteutettiin hotellin tiloissa kasvotusten. Haastateltavat olivat sekä johtoporrasta että työntekijöitä,
ja heitä oli ravintolan ja hotellin puolelta. Ryhmät olivat kahden ja kolmen hengen kokoisia. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstön sisäinen brändi-identiteetti on muodostunut hyvin yhtenäiseksi. Vaikka henkilöstöä oli eri tasoilta ja työpisteiltä, ei eroavaisuuksia juuri ollut. Mielenkiintoista oli se, että näkemys brändi-identiteetistä oli varsin yhteneväinen, vaikka
sille ei ole asetettu tavoiteltua brändi-identiteettiä.
Tutkimustuloksia on tarkoitus hyödyntää hotelli Alban kehittäessä omaa brändiään eteenpäin. Koska sisäisten sidosryhmien näkemys brändi-identiteetistä on niin yhteneväinen, on tärkeää selvittää ulkoisten sidosryhmien, erityisesti asiakkaiden, näkemys brändistä sen kehittämiseksi. Yhdistämällä nämä kaksi aihetta pystytään saamaan kattava taustatieto brändin kehittämisen pohjaksi.
kysymykseen, miksi brändi-identiteetti on muodostunut ilman systemaattista kehitystä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin 12 henkilöä sisäisistä sidosryhmistä viidessä teemahaastattelussa, jotka kaikki toteutettiin hotellin tiloissa kasvotusten. Haastateltavat olivat sekä johtoporrasta että työntekijöitä,
ja heitä oli ravintolan ja hotellin puolelta. Ryhmät olivat kahden ja kolmen hengen kokoisia. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstön sisäinen brändi-identiteetti on muodostunut hyvin yhtenäiseksi. Vaikka henkilöstöä oli eri tasoilta ja työpisteiltä, ei eroavaisuuksia juuri ollut. Mielenkiintoista oli se, että näkemys brändi-identiteetistä oli varsin yhteneväinen, vaikka
sille ei ole asetettu tavoiteltua brändi-identiteettiä.
Tutkimustuloksia on tarkoitus hyödyntää hotelli Alban kehittäessä omaa brändiään eteenpäin. Koska sisäisten sidosryhmien näkemys brändi-identiteetistä on niin yhteneväinen, on tärkeää selvittää ulkoisten sidosryhmien, erityisesti asiakkaiden, näkemys brändistä sen kehittämiseksi. Yhdistämällä nämä kaksi aihetta pystytään saamaan kattava taustatieto brändin kehittämisen pohjaksi.