Digitalisaation vaikutus rahastosijoituspäätökseen
Aarnio, Sanna (2017)
Aarnio, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022291
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten digitalisaatio vaikuttaa asiakkaiden rahastosijoituspäätökseen ja kuinka paljon asiakkaat hyödyntävät erilaisia digitaalisia kanavia. Tavoitteen perusteelta yritettiin selvittää, mitä digitaalisia kanavia asiakasryhmä tällä hetkellä hyödyntää ja kaipaavatko he tukea tai apua OP Keski-Suomelta digitaalisten kanavien hyödyntämiseen. Tutkimuksen aihe oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä digitalisaatio vai-kuttaa tällä hetkellä paljon erityisesti finanssialalla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja menetelmänä oli survey-kysely. Aineisto kerättiin sähköisen webropol-kyselyn avulla välillä 28.9.2017–8.10.2017. Tutki-muksen perusjoukkona oli OP Keski-Suomen sijoituskumppaniasiakkaat, joilla oli rahasto-omistuksia ja sähköposti asiakastiedoissa. Kysely lähetettiin 1 233 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 261 kappaletta. Vastausprosentti kyselyllä oli 21 %.
Tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaat hyödynsivät digitaalisia kanavia vaihtelevasti. Erityisesti verkkopalvelua suurin osa asiakkaista käytti mielellään, mutta muut digitaaliset kanavat olivat vielä vähemmän käytössä. Rahastosijoituspäätöksen tekoon asiakkaat hyö-dynsivät digitaalisia kanavia ja niiden kautta saatuja tietoja vain jonkin verran. Rahastosijoituspäätöksen tekoon vaikuttivat enemmän oma aikaisempi kokemus ja sijoitusneuvojan suositus. Digitaalisten kanavien käytön opastusta OP Keski-Suomelta toivottiin jonkin verran. Yllättävän suuri osa asiakkaista ei osannut sanoa, kaipaako apua ja opastusta digitaalisten kanavien hyödyntämiseen. Näin ollen asiakkaat eivät välttämättä vielä tiedä, kuinka he hyötyisivät erilaisista digitaalisista palveluista, koska ne eivät ole heillä vielä käytössä. Täten ei ole suljettu pois mahdollisuutta, että he joskus kaipaisivat opastusta erilaisten kanavien suhteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja menetelmänä oli survey-kysely. Aineisto kerättiin sähköisen webropol-kyselyn avulla välillä 28.9.2017–8.10.2017. Tutki-muksen perusjoukkona oli OP Keski-Suomen sijoituskumppaniasiakkaat, joilla oli rahasto-omistuksia ja sähköposti asiakastiedoissa. Kysely lähetettiin 1 233 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 261 kappaletta. Vastausprosentti kyselyllä oli 21 %.
Tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaat hyödynsivät digitaalisia kanavia vaihtelevasti. Erityisesti verkkopalvelua suurin osa asiakkaista käytti mielellään, mutta muut digitaaliset kanavat olivat vielä vähemmän käytössä. Rahastosijoituspäätöksen tekoon asiakkaat hyö-dynsivät digitaalisia kanavia ja niiden kautta saatuja tietoja vain jonkin verran. Rahastosijoituspäätöksen tekoon vaikuttivat enemmän oma aikaisempi kokemus ja sijoitusneuvojan suositus. Digitaalisten kanavien käytön opastusta OP Keski-Suomelta toivottiin jonkin verran. Yllättävän suuri osa asiakkaista ei osannut sanoa, kaipaako apua ja opastusta digitaalisten kanavien hyödyntämiseen. Näin ollen asiakkaat eivät välttämättä vielä tiedä, kuinka he hyötyisivät erilaisista digitaalisista palveluista, koska ne eivät ole heillä vielä käytössä. Täten ei ole suljettu pois mahdollisuutta, että he joskus kaipaisivat opastusta erilaisten kanavien suhteen.