Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuottajan rooli indie-pelituotannossa

Joensuu, Niko (2017)

 
Avaa tiedosto
Joensuu Niko.pdf (2.013Mt)
Lataukset: 


Joensuu, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022280
Tiivistelmä
Peliala kasvaa jatkuvasti ja uusia toimijoita tulee alalle koko ajan lisää. Pelin saattaminen valmiiksi vaatii suunnittelijoiden, graafikoiden ja ohjelmoijien lisäksi myös johtamistaitoja. Tuottajan roolin ollessa vieraampi tiedon saaminen suomeksi oli puutteellista. Tuottajan rooli on erittäin kriittinen tuotannon jokaisessa vaiheessa. Indien määritelmä oli epäselvä, mutta sen ymmärtäminen tarkemmin oli tärkeää tutkimuksen kannalta. Pelkästään Suomessa indie-peliyrityksiä ja tiimejä on satoja.
Tutkimuksen ja käytetyn teoriapohjan perusteella pyrittiin selvittämään tuottajan roolin tunnusomaisia piirteitä. Selvityksen kohteena oli niin roolin tarpeellisuus, sen sisältämät tehtävät ja se, kuinka ne käytännössä näkyivät. Tuottajan roolia tutkiessa käytiin läpi kaikki pelituotannon vaiheet ja tuottajan vaikutus niihin. Indien näkökulmaa ja vaikutusta tuotiin esiin haastattelemalla jyväskyläläisiä indie-pelinkehittäjiä.
Haastatteluja ja teoriaa analysoimalla pyrittiin saamaan selvyys tuottajan ja indien määritelmään sekä molempien vaikutuksesta toisiinsa. Haastatteluja analysoitiin sisältöanalyysin avulla lajittelemalla haastattelut tiettyjen teemojen alle. Näiden teemojen avulla oli tarkoitus saada selville tuottajan roolin näkyvyys, tehtävät ja käytetyt työkalut yrityksessä. Indien vaikutusta tuottamiseen ja tuotantoon tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella indie-pelituotanto ei välttämättä tarvitse kokoaikaista tuottajaa, kunhan tuottajan tehtävät ovat yhden tai useamman vastuulla. Indien vaikutus tuottamiseen ja tuottajan rooliin on selkeästi havaittavissa. Suurimmat hyödyt olivat itsenäisyys ja tiimin mahdollisuus vaikuttaa kaikkeen tekemiseen, kun taas haitoista esiin tulivat pienet resurssit ja näkyvyyden saaminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste