Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Grafiikan muodostuminen indie-mobiilipeliprojektissa

Väänänen, Antti (2017)

Avaa tiedosto
Vaananen_Antti.pdf (2.275Mt)
Lataukset: 


Väänänen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022263
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja, Clusterloop Oy, on mobiilipelimarkkinoille suuntautunut Jyväskyläläinen indie-pelifirma, joka työstää tällä hetkellä free-to-play -mobiilipeliä nimeltä ”Medical Force: Overdrive!”.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ”Medical Force: Overdrive!” pelin graafiikka on muodostunut, ja miten grafiikan tuottaminen mobiilialustalle eroaa muihin alustoihin verrattuna. Tutkimus toimii Clusterloop Oy:lle projektin graafisen puolen retrospektiivina. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena aloittelevan peligraafikon näkökulmasta.
Työtä varten etsittiin tietoa kirjallisista ja sähköisistä lähteistä, kuten blogeista, artikke-leista ja ohjekirjoista tukemaan laadullista puolta peligrafiikan tuottamisesta. Myös käytän-nön havaintoja, joita ilmeni grafiikan työstämisessä, hyödynnettiin. Kyseinen aineisto auttaa lukijaa ymmärtämään, millaista peligrafiikka voi olla ja kuinka sitä voidaan toteuttaa.
Tuloksista käy ilmi, kuinka grafiikka muodostui projektiin sitä työstävän tiimin ja päägraafikon päätöksistä. Päätökset alkoivat vuoden alussa pelin suunnittelusta ja graafisen tyylin määrittämisetä. Itse grafiikan muokkautumiseen vaikutti pelisuunnitteluun tehdyt muutokset, jotka perustuivat suoraan eri testivaiheissa saatuihin palautteisiin. Kun peliä testattiin eri alustoilla, kävi ilmi, että grafiikkaa joutuu optimoimaan mobiilialustaa varten monella eri tavalla. Optimoimalla saadaan aikaiseksi käyttäjälle hyvä pelikokemus.
Näiden tulosten valossa pohditaan, olisiko grafiikkaa voinut toteuttaa projektiin muulla tavalla, ja kuinka toimittaisiin uudessa vastaavanlaisessa peliprojektissa. Tutkimus on joka tapauksessa hyödyttänyt tiimiä parempien menetelmien löytämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste