Palvelumuotoilulla arvoa lapsen diabetes-verkkosivuille ja perhemateriaalikokonaisuuteen : Diabetesliitto ry
Rasalahti, Maria (2017)
Rasalahti, Maria
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022277
Tiivistelmä
Suomen Diabetesliitto ry:ssä alkoi syksyllä 2016 perheille suunnatun lapsen diabetes aiheisten verkkosivujen osan uudistustyö ja perheille suunnatun materiaalin päivitys. Rajauksen jälkeen työn aiheeksi muodostui lapsen diabetesta käsittelevien verkkosivujen osan, perhemateriaalin yksilöllisesti täytettävien lomakkeiden ja muiden uusien ratkaisujen suunnittelu sekä animaatioiden ja videoiden käsikirjoittaminen. Työn tavoitteena on tutkia minkälaiset lapsen tyypin 1 diabeteksesta kertovat verkkosivut ja materiaalikokonaisuus luovat arvoa ja vastaavat parhaiten perheiden tarpeita arjessa.
Tutkimus pohjautuu tutkimuksellisen kehitystyön ja palvelumuotoilun yhdistämiseen. Tutkimuksessa pohditaan kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen ja eri lähestymistapojen suhdetta palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilun käyttämillä laadullisilla ja etnografisilla tutkimusmenetelmillä päästään sisälle diabeetikkolasten perheiden elämään. Tutkimus antaa ymmärrystä heidän elämästä ja arjesta sekä nostaa esiin diabeetikkolasten perheille merkityk-sellisistä asioita. Osallistaen eri osapuolia ja käyttäen laajasti erilaisia palvelumuotoilun työkaluja päästään lopputulokseen, joka on produktiivinen prototyyppi verkkosivuista, perheille suunnatuista diabeetikkolapsen yksilöllisistä lomakkeista ja lapsen omasta materiaalista sekä videoiden ja animaatioiden käsikirjoituksista.
Jo tutkimuksen hyvin alkuvaiheessa Diabetesliiton työryhmä pyysi luomaan arvoa ja lisäarvoa perheille opinnäytetyöllä. Löydetyn brändin ja asiakaskokemuksen välisen kuilun kautta päästään kohti uuden asiakaskokemuksen suunnittelua ja arvon luomista. Projektin eri vaiheiden havainnoista nousi esiin ratkaisu jolla Diabetesliiton olisi mahdollisuus auttaa ja tukea perheitä sekä ottaa perheet osaksi diabetesyhteisöä. Tämä idea kiteytyy design driverissa ”Mukana arjessa”. Lopputuloksessa yhdistyvät diabeetikkolasten perheiden erilaiset tarpeet ja heidän kokemuksensa sekä Diabetesliiton brändi ja strategia jolloin lopputulos luo arvoa eri osapuolille.
Tutkimus pohjautuu tutkimuksellisen kehitystyön ja palvelumuotoilun yhdistämiseen. Tutkimuksessa pohditaan kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen ja eri lähestymistapojen suhdetta palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilun käyttämillä laadullisilla ja etnografisilla tutkimusmenetelmillä päästään sisälle diabeetikkolasten perheiden elämään. Tutkimus antaa ymmärrystä heidän elämästä ja arjesta sekä nostaa esiin diabeetikkolasten perheille merkityk-sellisistä asioita. Osallistaen eri osapuolia ja käyttäen laajasti erilaisia palvelumuotoilun työkaluja päästään lopputulokseen, joka on produktiivinen prototyyppi verkkosivuista, perheille suunnatuista diabeetikkolapsen yksilöllisistä lomakkeista ja lapsen omasta materiaalista sekä videoiden ja animaatioiden käsikirjoituksista.
Jo tutkimuksen hyvin alkuvaiheessa Diabetesliiton työryhmä pyysi luomaan arvoa ja lisäarvoa perheille opinnäytetyöllä. Löydetyn brändin ja asiakaskokemuksen välisen kuilun kautta päästään kohti uuden asiakaskokemuksen suunnittelua ja arvon luomista. Projektin eri vaiheiden havainnoista nousi esiin ratkaisu jolla Diabetesliiton olisi mahdollisuus auttaa ja tukea perheitä sekä ottaa perheet osaksi diabetesyhteisöä. Tämä idea kiteytyy design driverissa ”Mukana arjessa”. Lopputuloksessa yhdistyvät diabeetikkolasten perheiden erilaiset tarpeet ja heidän kokemuksensa sekä Diabetesliiton brändi ja strategia jolloin lopputulos luo arvoa eri osapuolille.