Finding the Product/Market fit : Lean Canvas framework as a tool for establishing customer-validated market orientation in early-stage startup businesses
Johansson, Henri (2017)
Johansson, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia malleja sekä tietoperustaa startup-yrityksen markkinakelpoisuuden ja liiketoiminnan skaalauspisteen määrittämiseksi, sekä laatia tutkitun tiedon pohjalta koherentti ja tutkittuun tietoon perustuva rakenteellinen etenemisehdotelma kyseiseen pisteeseen (eng. Product/Market fit) pääsemiseksi.
Työ keskittyy ennen muuta digitaalisessa ympäristössä toimivien yritysten toimintamallien optimointiin, mutta on muutoksin sovellettavissa myös perinteisemmille yritystoiminnan aloille, kuten teollisuuteen. Prosessin taustaideologiana toimii ns. lean startup-menetelmä, joka on tunnettu konsepti liiketoiminnan kehittämisen alalla. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty tieteellistä kirjallisuutta sekä akateemista tutkimusta pääasiassa 1990- ja 2000-luvuilta, muutamiin pääteoksiin nojaten.
Työssä esitelty prosessi perustuu jatkuvaan testausdatan hyödyntämiseen sekä moniportaiseen asiakasvalidaatioon. Sen keskeinen elementti ja aloituspiste on lean-kangas (lean canvas) - yksisivuinen ja yhdeksästä segmentistä koostuva liiketoimintasuunnitelma, jonka eri segmenttejä testataan ja validoidaan potentiaalisten asiakkaiden parissa jatkuvasti oppien ja kehittäen. Prosessin tavoitteena ei ole rakentaa kerralla valmista tuotetta, sillä suuren epävarmuuden vallitessa on suuri todennäköisyys rakentaa jotain, mitä markkinoilla olevat potentiaaliset asiakkaat eivät halua tai tarvitse.
Tavoitteena onkin rakentaa ensin pienin ja kevyin mahdollinen elinkelpoinen ratkaisu, joka vastaa asiakkaiden ongelmaan (Minimum Viable Product, MVP). MVP-konseptin tarkoituksena on tarjota vain ”riittävän hyvä” ratkaisu ongelman ratkaisemiseksi, jotta tuotteen markkinakelpoisuutta päästään testaamaan mahdollisimman pian. Järjestelmällisten kokeilujen ja asiakkaiden parissa validoidun datan perusteella tuotteen käytettävyyttä parannetaan ja ominaisuuksia lisätään huolellisesti analysoiden niin, että lopulta tietyt liiketoimintamittarit viestivät tuotteen ja liiketoiminnan skaalauskelpoisuudesta laajemmalle markkinalle.
Startup-yrityksen rakentaminen on jatkuvien paineiden ja lähes kaoottisen epävarmuuden alla tapahtuvaa systemaattista ja tehokasta ongelmanratkaisua, johon harvoin on eväitä ilman tarkkoja prosesseja. Yhteiskunnan ja poliittisen konsensuksen arvostuksen lisäämiseksi tieteellinen tutkimus ja dokumentaatio aiheesta olisi elintärkeää, ja tämä opinnäytetyö on pieni osa tätä tutkimusta.
Työ keskittyy ennen muuta digitaalisessa ympäristössä toimivien yritysten toimintamallien optimointiin, mutta on muutoksin sovellettavissa myös perinteisemmille yritystoiminnan aloille, kuten teollisuuteen. Prosessin taustaideologiana toimii ns. lean startup-menetelmä, joka on tunnettu konsepti liiketoiminnan kehittämisen alalla. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty tieteellistä kirjallisuutta sekä akateemista tutkimusta pääasiassa 1990- ja 2000-luvuilta, muutamiin pääteoksiin nojaten.
Työssä esitelty prosessi perustuu jatkuvaan testausdatan hyödyntämiseen sekä moniportaiseen asiakasvalidaatioon. Sen keskeinen elementti ja aloituspiste on lean-kangas (lean canvas) - yksisivuinen ja yhdeksästä segmentistä koostuva liiketoimintasuunnitelma, jonka eri segmenttejä testataan ja validoidaan potentiaalisten asiakkaiden parissa jatkuvasti oppien ja kehittäen. Prosessin tavoitteena ei ole rakentaa kerralla valmista tuotetta, sillä suuren epävarmuuden vallitessa on suuri todennäköisyys rakentaa jotain, mitä markkinoilla olevat potentiaaliset asiakkaat eivät halua tai tarvitse.
Tavoitteena onkin rakentaa ensin pienin ja kevyin mahdollinen elinkelpoinen ratkaisu, joka vastaa asiakkaiden ongelmaan (Minimum Viable Product, MVP). MVP-konseptin tarkoituksena on tarjota vain ”riittävän hyvä” ratkaisu ongelman ratkaisemiseksi, jotta tuotteen markkinakelpoisuutta päästään testaamaan mahdollisimman pian. Järjestelmällisten kokeilujen ja asiakkaiden parissa validoidun datan perusteella tuotteen käytettävyyttä parannetaan ja ominaisuuksia lisätään huolellisesti analysoiden niin, että lopulta tietyt liiketoimintamittarit viestivät tuotteen ja liiketoiminnan skaalauskelpoisuudesta laajemmalle markkinalle.
Startup-yrityksen rakentaminen on jatkuvien paineiden ja lähes kaoottisen epävarmuuden alla tapahtuvaa systemaattista ja tehokasta ongelmanratkaisua, johon harvoin on eväitä ilman tarkkoja prosesseja. Yhteiskunnan ja poliittisen konsensuksen arvostuksen lisäämiseksi tieteellinen tutkimus ja dokumentaatio aiheesta olisi elintärkeää, ja tämä opinnäytetyö on pieni osa tätä tutkimusta.