MARKKINA-ANALYYSIN HYÖDYT VIENTIÄ ALOITTAESSA
Leskinen, Marjo-Riikka (2017)
Leskinen, Marjo-Riikka
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kertoa, millainen prosessi on markkina-analyysin tekeminen. Työssä pyritään myös tuomaan esille markkina-analyysin hyödyt ja kertomaan millaisia vaiheita mark-kina-analyysin tekemiseen kuuluu.
Opinnäytetyöhön kuuluu teoriaosa ja tutkimusosa. Teorianosassa kerrotaan yleisesti markkina-analyysista. Lisäksi siinä on kerrottu, mitä vientimarkkinoista on hyvä selvittää ennen viennin aloitta-mista. Teoria osiossa on myös käyty läpi tulosten analysointia. Tulosten analysointia varten on esitelty kolme erilaista analyysityökalua: PESTEL, SWOT ja Porterin viiden kilpailuvoiman malli.
Tutkimus on toteutettu haastatteluina. Työhön haastateltiin asiantuntijoita, jotka työskentelevät mark-kinaselvitysten parissa sekä yrityksiä heidän kokemuksistaan markkinaselvityksen tekemisestä. Haas-tatteluita oli yhteensä seitsemän, neljä asiantuntijahaastattelua ja kolme yrityshaastattelua.
Tutkimuksessa nousi esille, että markkina-analyysi auttaa toimimaan markkinoilla tehokkaammin, aut-taa varautumaan riskeihin ja selkiyttää markkinoille menon strategiaa. Markkinaselvitykseen vaikutta-vat vahvasti yrityksen tavoitteet, toimiala ja markkina-alue.
Opinnäytetyöhön kuuluu teoriaosa ja tutkimusosa. Teorianosassa kerrotaan yleisesti markkina-analyysista. Lisäksi siinä on kerrottu, mitä vientimarkkinoista on hyvä selvittää ennen viennin aloitta-mista. Teoria osiossa on myös käyty läpi tulosten analysointia. Tulosten analysointia varten on esitelty kolme erilaista analyysityökalua: PESTEL, SWOT ja Porterin viiden kilpailuvoiman malli.
Tutkimus on toteutettu haastatteluina. Työhön haastateltiin asiantuntijoita, jotka työskentelevät mark-kinaselvitysten parissa sekä yrityksiä heidän kokemuksistaan markkinaselvityksen tekemisestä. Haas-tatteluita oli yhteensä seitsemän, neljä asiantuntijahaastattelua ja kolme yrityshaastattelua.
Tutkimuksessa nousi esille, että markkina-analyysi auttaa toimimaan markkinoilla tehokkaammin, aut-taa varautumaan riskeihin ja selkiyttää markkinoille menon strategiaa. Markkinaselvitykseen vaikutta-vat vahvasti yrityksen tavoitteet, toimiala ja markkina-alue.