Pk-yritysten markkinoinnin murros
Kauppinen, Elina (2017)
Kauppinen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122380
Tiivistelmä
Aiemmin tehdyissä tutkimuksissa on käynyt ilmi, että suomalaisten yritysten markkinointi on puutteellista eikä markkinointialan ammattilaisia hyödynnetä liiketoiminnassa tarpeeksi. Joten näistä lähtökohdista on lähdetty selvittämään, kuinka pk-yritykset toteuttavat markkinointia markkinoinnin murroksen aikakautena. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia resursseja yrityksillä on käytössään markkinoinnin suhteen ja kuinka markkinointialan ammattilaisia hyödynnetään liiketoiminnassa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena Keski-Suomen alueella toimiville pk-yrityksille. Strukturoitu kyselylomake on jaettu sähköpostitse 945 yritykseen, minkä lisäksi kysely on ollut jaossa Keski-Suomen yrittäjien ja Jyväskylän yrittäjien Facebook-sivuilla. Kyselyyn on saatu 156 vastausta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin käsitteistä, markkinointiviestinnästä ja mediakanavista, markkinoinnin kehittymisestä sekä pk-yritysten markkinoinnista.
Tuloksia analysoidaan suorien jakaumien sekä ristiintaulukoinnin avulla. Taustamuuttujiksi ristiintaulukoinnissa on otettu yritysten markkinoinnin vastuu, markkinointiosaaminen, markkinointibudjetti sekä yrityksen henkilöstön rakenne ja yrityksenikä. Tutkimuksen tuloksista selviää, että yritysten resurssit, kuten raha, aika ja osaaminen ovat kaikki vaikuttavia tekijöitä yritysten puutteellisessa markkinoinnissa. Markkinoinnista ollaan kuitenkin kiinnostuneita, sillä lähes kaikissa kyselyyn osallistuneissa yrityksissä markkinointia toteutetaan ainakin jollain tasolla.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena Keski-Suomen alueella toimiville pk-yrityksille. Strukturoitu kyselylomake on jaettu sähköpostitse 945 yritykseen, minkä lisäksi kysely on ollut jaossa Keski-Suomen yrittäjien ja Jyväskylän yrittäjien Facebook-sivuilla. Kyselyyn on saatu 156 vastausta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin käsitteistä, markkinointiviestinnästä ja mediakanavista, markkinoinnin kehittymisestä sekä pk-yritysten markkinoinnista.
Tuloksia analysoidaan suorien jakaumien sekä ristiintaulukoinnin avulla. Taustamuuttujiksi ristiintaulukoinnissa on otettu yritysten markkinoinnin vastuu, markkinointiosaaminen, markkinointibudjetti sekä yrityksen henkilöstön rakenne ja yrityksenikä. Tutkimuksen tuloksista selviää, että yritysten resurssit, kuten raha, aika ja osaaminen ovat kaikki vaikuttavia tekijöitä yritysten puutteellisessa markkinoinnissa. Markkinoinnista ollaan kuitenkin kiinnostuneita, sillä lähes kaikissa kyselyyn osallistuneissa yrityksissä markkinointia toteutetaan ainakin jollain tasolla.