Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten kokemuksia osallisuudesta varhaiskasvatuksen kerhotoiminnassa

Heinonen, Jenna (2017)

Avaa tiedosto
HeinonenJenna.pdf (1.189Mt)
Lataukset: 


Heinonen, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621635
Tiivistelmä
Lasten osallisuus ja sen toteutuminen on ollut varhaiskasvatuksen ammattilaisten välissä keskustelussa paljon esillä uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tultua voimaan velvoittavina 1.8.2017. Se on osaltaan herättänyt paljon keskustelua päiväkodin kontekstissa, mutta muut varhaiskasvatuksen muodot, kuten avoin varhaiskasvatus, ovat jääneet keskusteluissa vähemmälle. Lasten osallisuutta on tärkeä tutkia myös lasten omasta näkökulmasta.

Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa lasten osallisuuden toteutumisesta sekä sen vahvistamisesta avoimen varhaiskasvatuksen kerhotoiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata lasten osallisuuden kokemuksia kerhotoiminnassa. Tutkimus toteutettiin kolmessa Jyväskylän kaupungin avoimen varhaiskasvatuksen kerhossa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 lasta, jotka olivat iältään 3-5 vuotiaita. Tutkimus toteutettiin teema-haastatteluina, käyttäen apuna piirtämistä.

Lasten osallisuus näkyi hyvin monessa, pienessäkin asiassa. Leikkimiseen liittyvät hetket sisällä ja ulkona, joissa lapsi saa itse päättää ja valita asioista, korostuivat lasten osallisuuden kokemuksissa. Kaverisuhteita pidetään hyvin tärkeinä ja suhteet kasvattajiin ovat hyviä ja positiivisia. Lapset kokevat tulevansa kuulluksi heitä koskevissa asioissa. Lapset tuntevat olonsa kerhossa hyväksi ja turvalliseksi.

Lasten osallisuuden vahvistamiseen liittyviä asioita nousi myös esiin lasten kokemuksista. Lasten toiveita ja mielipiteitä huomioidaan, mutta lapset eivät koe olevansa itse osallisina toiminnan suunnittelussa tai arvioinnissa. Muita esiin nousseita kehittämisen kohteita olivat muun muassa ruokailutilanteet, yhteisöllisyys ja fyysisen toimintaympäristön rajoitteet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste