VGM-punnituspalvelun toiminnan ja kannattavuuden selvitys
Muuri, Tommi (2017)
Muuri, Tommi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222463
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Stevecon Vuosaarenterminaalin VGM-palvelun toimintaa ja kannattavuutta. Työn tavoitteena oli selvittää palveluprosessien nykytilanne ja kuinka ne toimivat käyttöönoton jälkeen. Selvityksen pohjalta tavoitteena oli tuoda kehitettäviä kohteita esille ja tarkastella palvelun kannattavuutta. Kannattavuutta tarkasteltiin laadullisesta sekä taloudellisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kuva palvelun toiminnasta. Haluttiin tietää, onko kannattavaa investoida uusiin vaakoihin ja selvittää investoinnin vaikutusta toimintaan.
Tutkimustyön taustaksi kerättiin teoriaa ensimmäiseksi IMO/SOLAS-säädöksistä, toiseksi konttien vaatimuksista meri- sekä maaliikenteessä ja kolmanneksi palvelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tieto kerättiin havainnoinnin, kyselyiden, dokumenttien ja haastatteluiden avulla.
Empiriassa esitetään henkilöstön, laitteiston ja toimintatapojen vaikutus palveluprosessiin, palvelun laatuun ja tehokkuuteen. Tutkielmassa käy ilmi, että käyttöönoton jälkeen palvelu ei toiminut toimitulla tavalla. Palvelun kehittyessä sen nykytilannetta voitiin kuvata hyväksi. Palveluprosesseissa on kehitettäviä kohteita, joita kehittämällä tehokkuus ja laatu paranevat. Näiden kautta myös kannattavuus paranisi. Laskelmista kävi esille, että palvelun taloudellinen tila on hyvä. Sen myötä investointi vaakoihin olisi kannattavaa. Se parantaisi palvelua.
Opinnäytetyössä löydettiin vastaukset tutkimusongelmiin. Täten opinnäytetyötä voidaan pitää onnistuneena. Selvityksen avulla toimeksiantajan on mahdollista tehostaa VGM-palvelua ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimustyön taustaksi kerättiin teoriaa ensimmäiseksi IMO/SOLAS-säädöksistä, toiseksi konttien vaatimuksista meri- sekä maaliikenteessä ja kolmanneksi palvelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tieto kerättiin havainnoinnin, kyselyiden, dokumenttien ja haastatteluiden avulla.
Empiriassa esitetään henkilöstön, laitteiston ja toimintatapojen vaikutus palveluprosessiin, palvelun laatuun ja tehokkuuteen. Tutkielmassa käy ilmi, että käyttöönoton jälkeen palvelu ei toiminut toimitulla tavalla. Palvelun kehittyessä sen nykytilannetta voitiin kuvata hyväksi. Palveluprosesseissa on kehitettäviä kohteita, joita kehittämällä tehokkuus ja laatu paranevat. Näiden kautta myös kannattavuus paranisi. Laskelmista kävi esille, että palvelun taloudellinen tila on hyvä. Sen myötä investointi vaakoihin olisi kannattavaa. Se parantaisi palvelua.
Opinnäytetyössä löydettiin vastaukset tutkimusongelmiin. Täten opinnäytetyötä voidaan pitää onnistuneena. Selvityksen avulla toimeksiantajan on mahdollista tehostaa VGM-palvelua ja asiakastyytyväisyyttä.