Helsingin brändikonsepti matkailijoiden näkökulmasta
Vapalahti, Ida (2017)
Vapalahti, Ida
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122447
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, sitä miten Helsingissä vierailleet matkailijat kokivat Brand new Helsinki –projektissa Helsingille luodun brändikonseptin. Yhteensä sata suomalaista ja ulkomaalaista matkailijaa vastasi kyselyyn, jossa tutkittiin brändikonseptin neljän ulottuvuuden Helsingin muuttuvuuden, toimivuuden, omaperäisyyden ja kontrastisuuden ilmenemistä Helsingissä syksyllä 2017. Lisäksi selvitettiin matkailijoiden näkemyksiä siitä, mitä he toivoivat Helsingiltä tulevaisuudessa näihin neljään ulottuvuuteen liittyen. Tutkimuksessa saadun tiedon avulla Helsinkiä voidaan tulevaisuudessa kehittää edelleen brändikonseptin mukaiseksi matkailukaupungiksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää brändäykseen ja kaupunkibrändiin liittyviä käsitteitä ja periaatteita. Lisäksi siinä kerrotaan brändin rakentamisprosessista. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös opinnäytetyön perustana oleva Helsingin brändikonsepti ja Brand new Helsinki –projektissa tehtyjen tutkimusten tulokset Helsingin maineesta, vahvuuksista ja heikkouksista.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin englannin- ja suomenkielisillä kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Aineistonkeruu tapahtui Webropol-lomakkeilla internetissä ja paperisilla lomakkeilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin matkailuneuvonnassa. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä teemoittelulla avoimien kysymysten osalta ja laskemalla frekvenssejä ja prosenttiosuuksia strukturoitujen kysymysten osalta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että brändikonseptin kulmakivet muutos, toimivuus, omaperäisyys ja kontrastit näkyivät kyselyyn vastanneille Helsingissä vierailleille matkailijoille tällä hetkellä hyvin. Tulevaisuudessa matkailijat toivoivat Helsinkiin muutoksia koskien liikennettä, palveluita ja hintatasoa. Toimivamman Helsingistä tekisi matkailijoiden mukaan matkailupalveluiden ja joukkoliikenteen kehittäminen. Omaperäisyyden lisäämiseksi Helsingin tulisi tulevaisuudessa kyselyyn vastanneiden mukaan tuoda paremmin suomalaista kulttuuria esille ja brändätä sauna matkailutuotteeksi. Helsinki voisi myös tehdä Suomen säästä matkailuvaltin. Useat vastaajat mainitsivat sään heikkoudeksi matkailun kannalta. Kuitenkin viime aikoina on jo merkkejä siitä, että viileä ja raikas sää voi oikein markkinoituna olla myös vetovoimatekijä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää brändäykseen ja kaupunkibrändiin liittyviä käsitteitä ja periaatteita. Lisäksi siinä kerrotaan brändin rakentamisprosessista. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös opinnäytetyön perustana oleva Helsingin brändikonsepti ja Brand new Helsinki –projektissa tehtyjen tutkimusten tulokset Helsingin maineesta, vahvuuksista ja heikkouksista.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin englannin- ja suomenkielisillä kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Aineistonkeruu tapahtui Webropol-lomakkeilla internetissä ja paperisilla lomakkeilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin matkailuneuvonnassa. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä teemoittelulla avoimien kysymysten osalta ja laskemalla frekvenssejä ja prosenttiosuuksia strukturoitujen kysymysten osalta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että brändikonseptin kulmakivet muutos, toimivuus, omaperäisyys ja kontrastit näkyivät kyselyyn vastanneille Helsingissä vierailleille matkailijoille tällä hetkellä hyvin. Tulevaisuudessa matkailijat toivoivat Helsinkiin muutoksia koskien liikennettä, palveluita ja hintatasoa. Toimivamman Helsingistä tekisi matkailijoiden mukaan matkailupalveluiden ja joukkoliikenteen kehittäminen. Omaperäisyyden lisäämiseksi Helsingin tulisi tulevaisuudessa kyselyyn vastanneiden mukaan tuoda paremmin suomalaista kulttuuria esille ja brändätä sauna matkailutuotteeksi. Helsinki voisi myös tehdä Suomen säästä matkailuvaltin. Useat vastaajat mainitsivat sään heikkoudeksi matkailun kannalta. Kuitenkin viime aikoina on jo merkkejä siitä, että viileä ja raikas sää voi oikein markkinoituna olla myös vetovoimatekijä.
