Olenko kettuakin ketterämpi? : Liikuntaleikkikortit varhaiskasvatukseen alle kolmevuotiaille
Perkiö, Anniina; Paasikko, Amanda (2017)
Perkiö, Anniina
Paasikko, Amanda
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122322525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122322525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen liikuntaa lisäävä työkalu varhaiskasvatukseen alle 3-vuotiaille. Työ oli toiminnallinen, mikä antoi mahdollisuuden laajempaan käytännön toteuttamiseen toimintatuokioiden muodossa.
Teoriapohja koostui varhaiskasvatuksen määrittelystä ja osallisuuden kuvauksesta. Lisäksi perehdyttiin tarkemmin lapsen motoriseen kehitykseen ja liikuntakasvatukseen. Aineistonkeruu tapahtui havainnoimalla lapsia toimintakertojen aikana.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi tamperelainen päiväkoti ja sen yksi alle kolmevuotiaiden ryhmä. Toiminnallinen osuus sijoittui loppukevääseen 2017 ja toimintakertoja oli yhteensä viisi kappaletta. Toimintakertojen sisältö koostui erilaisista motorisista harjoitteista, liikuntaleikeistä sekä rentoutuksista. Myös osallisuus liitettiin vahvasti toimintakertojen toteutukseen.
Prosessin tuotoksena olivat liikuntaleikkikortit. Kortit jaettiin kolmeen teemaan: motoriset harjoitteet, liikuntaleikit ja rentoutukset. Nämä teemat muodostuivat toimintakertojen ja teoriapohjan sisältöjen avulla. Kortteja tehtiin yhteensä 17. Päätelminä voidaan todeta monipuolisen liikunnan vaikuttavan lapsen kehitykseen positiivisesti ja liikunnan toteuttaminen toistuvasti lisää lapsen kehollista tuntemusta sekä itseluottamusta.
Teoriapohja koostui varhaiskasvatuksen määrittelystä ja osallisuuden kuvauksesta. Lisäksi perehdyttiin tarkemmin lapsen motoriseen kehitykseen ja liikuntakasvatukseen. Aineistonkeruu tapahtui havainnoimalla lapsia toimintakertojen aikana.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi tamperelainen päiväkoti ja sen yksi alle kolmevuotiaiden ryhmä. Toiminnallinen osuus sijoittui loppukevääseen 2017 ja toimintakertoja oli yhteensä viisi kappaletta. Toimintakertojen sisältö koostui erilaisista motorisista harjoitteista, liikuntaleikeistä sekä rentoutuksista. Myös osallisuus liitettiin vahvasti toimintakertojen toteutukseen.
Prosessin tuotoksena olivat liikuntaleikkikortit. Kortit jaettiin kolmeen teemaan: motoriset harjoitteet, liikuntaleikit ja rentoutukset. Nämä teemat muodostuivat toimintakertojen ja teoriapohjan sisältöjen avulla. Kortteja tehtiin yhteensä 17. Päätelminä voidaan todeta monipuolisen liikunnan vaikuttavan lapsen kehitykseen positiivisesti ja liikunnan toteuttaminen toistuvasti lisää lapsen kehollista tuntemusta sekä itseluottamusta.