Finanssialan digitalisaatio ja sen vaikutukset pieneen pankkiin
Tuominen, Aleksi (2017)
Tuominen, Aleksi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822596
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi POP Pankki, Kurikan osuuspankin Tampereen konttori. Tavoitteena oli selvittää finanssialan tulevaisuuden näkymiä digitalisaation näkökulmasta, ja miten digitalisaatio tulee vaikuttamaan Kurikan osuuspankissa lähitulevaisuudessa. Tarkoituksena oli saada läpileikkaus tulevasta, eikä niinkään keskittyä yhteen tiettyyn muutoksen kohteeseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä opinnäytetyössä käsiteltiin digitalisaatiota ja globalisaatiota finanssialalla, palvelumuotoilua sekä digitalisaation vaikutuksia palveluun. Tutkimuksessa käytettiin PESTE-analyysia kartoittamaan finanssialan nykytilannetta ja tulevaisuutta digitalisaation näkökulmasta. Pienen pankin tilannetta kartoitettiin asiantuntija haastattelulla. Haastateltavana oli Kurikan Osuuspankin Tampereen konttorin Pankinjohtaja Maarit Vähäsaari. Haastattelu toteutettiin avoimena haastatteluna Tampereen konttorissa lokakuussa 2017.
Tutkimuksessa selvisi, että tulevaisuudessa finanssialalle ja pankkiin tulee uusia palveluja, työtehtäviä sekä aukioloaikojen muutoksia. Asiakkaiden asiointi tulee helpottumaan, kun pankkipalvelut kulkevat mukana joka paikkaan. Finanssialan uudet innovaatiot ja teknologia tulevat poistamaan tiettyjä työtyyppejä sekä alentamaan varallisuuden hoidon kustannuksia.
Teoreettisessa viitekehyksessä opinnäytetyössä käsiteltiin digitalisaatiota ja globalisaatiota finanssialalla, palvelumuotoilua sekä digitalisaation vaikutuksia palveluun. Tutkimuksessa käytettiin PESTE-analyysia kartoittamaan finanssialan nykytilannetta ja tulevaisuutta digitalisaation näkökulmasta. Pienen pankin tilannetta kartoitettiin asiantuntija haastattelulla. Haastateltavana oli Kurikan Osuuspankin Tampereen konttorin Pankinjohtaja Maarit Vähäsaari. Haastattelu toteutettiin avoimena haastatteluna Tampereen konttorissa lokakuussa 2017.
Tutkimuksessa selvisi, että tulevaisuudessa finanssialalle ja pankkiin tulee uusia palveluja, työtehtäviä sekä aukioloaikojen muutoksia. Asiakkaiden asiointi tulee helpottumaan, kun pankkipalvelut kulkevat mukana joka paikkaan. Finanssialan uudet innovaatiot ja teknologia tulevat poistamaan tiettyjä työtyyppejä sekä alentamaan varallisuuden hoidon kustannuksia.