"On vaikea hoitaa, jos ei ole yhteistä kieltä" : Hoitohenkilöstön kokemuksia monikulttuurisen hoitotyön haasteista
Lehtonen, Ellamaria; Välimaa, Linda (2017)
Lehtonen, Ellamaria
Välimaa, Linda
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilöstön kokemia haasteita monikulttuurisessa hoitotyössä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, minkälaisia haasteita hoitohenkilöstö koki monikulttuurisessa työskentelyssä ja millaisia kehitysehdotuksia hoitohenkilöstöllä oli. Tavoitteena oli lisätä tietoa monikulttuurisen hoitotyön haasteista terveydenhuollon ammattilaisille ja terveysalan opiskelijoille sekä löytää keinoja monikulttuurisen hoitotyön kehittämiseen. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistona toimi valmis aineisto, joka oli kerätty verkkokyselynä (N 435) osana vuonna 2016 tehtyä monikulttuurisuushanketta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että haasteeksi monikulttuurisessa hoitotyössä koettiin kieleen liittyvät haasteet, kulttuurisen tiedon puute, hoitoon kohdistuvat odotukset, hoitohenkilöstön ja potilaiden asenteet, läheisten osallistuminen hoitoon sekä ajankäyttö ja aikataulujen noudattaminen. Kehitysehdotuksina hoitohenkilöstöllä oli koulutuksen lisääminen, materiaalin helppo saatavuus, asenteisiin puuttuminen sekä kielelliset avut ja ohjeistukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuurisessa hoitotyössä on paljon toisiinsa yhteydessä olevia haasteita. Kulttuurien ymmärtämistä pidetään tärkeänä ja koulusta kaivataan erityisesti kulttuurisen tiedon puutteeseen. Kehitysehdotuksena esitetään hoitohenkilöstön säännöllistä kouluttamista. Sen avulla hoitohenkilöstön monikulttuurinen osaaminen lisääntyy ja monikulttuurisen hoitotyön mahdollistaminen helpottuu. Jatkotutkimusehdotuksena on selvittää koulutuksen vaikutusta hoitohenkilöstön kokemiin haasteisiin ja monikulttuuriseen osaamiseen.
Tulokset osoittivat, että haasteeksi monikulttuurisessa hoitotyössä koettiin kieleen liittyvät haasteet, kulttuurisen tiedon puute, hoitoon kohdistuvat odotukset, hoitohenkilöstön ja potilaiden asenteet, läheisten osallistuminen hoitoon sekä ajankäyttö ja aikataulujen noudattaminen. Kehitysehdotuksina hoitohenkilöstöllä oli koulutuksen lisääminen, materiaalin helppo saatavuus, asenteisiin puuttuminen sekä kielelliset avut ja ohjeistukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuurisessa hoitotyössä on paljon toisiinsa yhteydessä olevia haasteita. Kulttuurien ymmärtämistä pidetään tärkeänä ja koulusta kaivataan erityisesti kulttuurisen tiedon puutteeseen. Kehitysehdotuksena esitetään hoitohenkilöstön säännöllistä kouluttamista. Sen avulla hoitohenkilöstön monikulttuurinen osaaminen lisääntyy ja monikulttuurisen hoitotyön mahdollistaminen helpottuu. Jatkotutkimusehdotuksena on selvittää koulutuksen vaikutusta hoitohenkilöstön kokemiin haasteisiin ja monikulttuuriseen osaamiseen.