Terveyden edistämisen asiantuntijuus lähihoitajan työssä
Joki-Korpela, Leena (2017)
Joki-Korpela, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122436
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan uudistuessa lähihoitajan työ muuttuu ja työssä vaaditaan entistä enemmän ammatillista asiantuntijaosaamista. Lähihoitajan työssä vahvistuu asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa terveyden edistämisen asiantuntijuudesta lähihoitajan työssä. Terveyden edistämisen asiantuntijuutta tarkasteltiin IUHPE:n (International Union of Health Promotion and Education) määritelmän näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata lähihoitajien näkemyksiä terveyden edistämisen ydinosaamisalueiden ilmenemisestä heidän arkityössään. Toisena tavoitteena oli kuvata lähihoitajien itsearvioi-tua terveyden edistämisen osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yksitoista lähihoitajaa. Osallistujilla oli aiemmin suoritettu perustutkinto ja työkokemusta 2-26 vuotta. Aineisto koottiin Learning Café -menetelmällä ja analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Analyysin teoreettisena pohjana käytettiin IUHPE:n laatimaa mallia terveyden edistämisen asiantuntijuudesta.
Tulosten mukaan terveyden edistäminen perustui lähihoitajilla eettiseen pohdintaan ja ammatilliseen tietoperustaan. He työskentelivät ja tunnistivat osaamistaan kaikilla terveyden edistämisen asiantuntijuuden osa-alueilla. Terveyden edistäminen kohdistui yksittäiseen asiakkaaseen ja lähiyhteisöön. Terveyden edistäminen oli lähihoitajien arkityötä ja osa heidän ammatti-identiteettiään. Tulosten perusteella IUHPE:n mallia terveyden edistämisen asiantuntijuudesta voidaan hyödyntää lähihoitajien osaamisen tarkastelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa terveyden edistämisen asiantuntijuudesta lähihoitajan työssä. Terveyden edistämisen asiantuntijuutta tarkasteltiin IUHPE:n (International Union of Health Promotion and Education) määritelmän näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata lähihoitajien näkemyksiä terveyden edistämisen ydinosaamisalueiden ilmenemisestä heidän arkityössään. Toisena tavoitteena oli kuvata lähihoitajien itsearvioi-tua terveyden edistämisen osaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yksitoista lähihoitajaa. Osallistujilla oli aiemmin suoritettu perustutkinto ja työkokemusta 2-26 vuotta. Aineisto koottiin Learning Café -menetelmällä ja analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Analyysin teoreettisena pohjana käytettiin IUHPE:n laatimaa mallia terveyden edistämisen asiantuntijuudesta.
Tulosten mukaan terveyden edistäminen perustui lähihoitajilla eettiseen pohdintaan ja ammatilliseen tietoperustaan. He työskentelivät ja tunnistivat osaamistaan kaikilla terveyden edistämisen asiantuntijuuden osa-alueilla. Terveyden edistäminen kohdistui yksittäiseen asiakkaaseen ja lähiyhteisöön. Terveyden edistäminen oli lähihoitajien arkityötä ja osa heidän ammatti-identiteettiään. Tulosten perusteella IUHPE:n mallia terveyden edistämisen asiantuntijuudesta voidaan hyödyntää lähihoitajien osaamisen tarkastelussa.