Työntekijöiden perehdyttäminen turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa : Perehdytysmateriaali vastaanottokeskukseen
Poikkijoki, Anna (2017)
Poikkijoki, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222464
Tiivistelmä
Työelämän tutkivan kehittämistyön tarkoitus oli lisätä tietoa vastaanottokeskuksessa tehtävästä ohjaustyöstä, ja kehittää vastaanottokeskuksen työntekijöiden hyvinvointia. Tätä varten, tuotettiin vastaanottokeskuksen työntekijöille tietoa perehdyttämisen merkityksestä työhyvinvointiin. Työn tavoite oli tuottaa perehdyttämismateriaali vastaanottokeskuksen käyttöön.
Kiire ja nopeasti muuttuvat tilanteet ovat tyypillisiä vastaanottokeskuksessa ja vaikuttavat työntekijöiden työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Perehdyttäminen ja perehdytysmateriaali tukevat työntekijän ja koko työyhteisön hyvinvointia, tuoden arkeen rutiineja ja rakenteita, jotka saattavat kiireen keskellä olla hukassa.
Perehdyttämiskansion työstämistä varten, kerättiin tutkimusaineisto teemahaastattelun ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Teemahaastattelut toteutettiin 11.5.2016 ja 24.11.2016 vastaanottokeskuksessa ja niissä haastateltiin yhteensä viittä vastaanottokeskuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Työelämän tutkivan kehittämistyön tulokset osoittivat, että perehdyttämismateriaali tukee vastaanottokeskuksen uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Perehdyttäminen luo yhtenäisen pohjan uusien työntekijöiden osaamiselle vastaanottokeskustyössä ja auttaa heitä suhtautumaan vastaanottokeskustyölle ominaisiin muutoksiin ja epävarmuuteen.
Perehdyttämisellä luodaan työyhteisön jäsenten välille yhteishenkeä, mikä auttaa työntekijöitä tekemään yhteistyötä myös jatkuvien muutosten keskellä. Perehdyttämismateriaali on tärkeä apu perehdytyksessä, mutta perehdyttäminen onnistuu parhaiten, kun koko työyhteisö osallistuu uuden työntekijän perehdyttämiseen.
Kiire ja nopeasti muuttuvat tilanteet ovat tyypillisiä vastaanottokeskuksessa ja vaikuttavat työntekijöiden työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Perehdyttäminen ja perehdytysmateriaali tukevat työntekijän ja koko työyhteisön hyvinvointia, tuoden arkeen rutiineja ja rakenteita, jotka saattavat kiireen keskellä olla hukassa.
Perehdyttämiskansion työstämistä varten, kerättiin tutkimusaineisto teemahaastattelun ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Teemahaastattelut toteutettiin 11.5.2016 ja 24.11.2016 vastaanottokeskuksessa ja niissä haastateltiin yhteensä viittä vastaanottokeskuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Työelämän tutkivan kehittämistyön tulokset osoittivat, että perehdyttämismateriaali tukee vastaanottokeskuksen uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Perehdyttäminen luo yhtenäisen pohjan uusien työntekijöiden osaamiselle vastaanottokeskustyössä ja auttaa heitä suhtautumaan vastaanottokeskustyölle ominaisiin muutoksiin ja epävarmuuteen.
Perehdyttämisellä luodaan työyhteisön jäsenten välille yhteishenkeä, mikä auttaa työntekijöitä tekemään yhteistyötä myös jatkuvien muutosten keskellä. Perehdyttämismateriaali on tärkeä apu perehdytyksessä, mutta perehdyttäminen onnistuu parhaiten, kun koko työyhteisö osallistuu uuden työntekijän perehdyttämiseen.