Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

B2B-ostoprosessi

Leväinen, Katri (2017)

 
Avaa tiedosto
Levainen_Katri.pdf (815.5Kt)
Lataukset: 


Leväinen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia B2B-ostoprosessia sosiaalisen median palvelua hankittaessa ja selvittää, millaisista tekijöistä asiakkaan kokema arvo ostoprosessissa muodostuu. Lisäksi haluttiin selvittää, millaista hyötyä sosiaalisen median palvelun käyttöönotolla tavoiteltiin ja ostotarpeen syntymisen taustoja. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kartoittaa, mikä on myyjän ja erilaisten digitaalisten sisältöjen merkitys arvon kokemiseen nähden.

Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2017. Haastateltavat olivat toimeksiantajan some-tiimin tämänhetkisiä asiakkaita, ja heitä oli yhteensä neljä. Haastateltavien valinnassa käytettiin tiettyjä rajaavia kriteereitä. Haastatteluteemat olivat: ostoprosessin vaiheet, myyjän merkitys, ostoprosessin haasteet ja oston esteet sekä ostoprosessin menestystekijät.

Tutkimustulosten perusteella merkittävin yksittäinen arvoa tuottava tekijä oli myyjän toiminta. Saatu suositus ja asiakasreferenssit olivat myös tärkeitä kokonaisuuden kannalta ostajan omien verkostojen ja suhteiden lisäksi. Sosiaalisen median palvelun ostotarve havaittiin ostajan tuttavapiirissä ja verkostoissa käytävien keskusteluiden kautta. Tarve oli suunniteltu, ja sen taustalla oli vaikuttamassa yrityksen strateginen muutos ja kilpailutilanne. Some-palvelulla tavoiteltu hyöty kytkeytyi tunnettuuden lisäämiseen ja sitä kautta uusien asiakkaiden hankkimiseen, mikä mahdollistaa myynnin aikaansaamisen. Erityisesti luotettiin myyjän asiantuntemukseen sekä omista verkostoista saatuihin suosituksiin, ei niinkään muihin tiedonlähteisiin, kuten yrityksen itse tuottamaan sisältöön. Kuitenkin nettisivujen asiakasreferenssit koettiin erittäin tärkeiksi tiedonlähteiksi, ja ne tukivat ostopäätöstä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste