Eurooppalaisten vapaa-ajan matkustajien motiivit ja mielikuvat : Case: Hotelli Verso
Ritanen, Almaz (2017)
Ritanen, Almaz
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hotelli Verso. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eurooppalaisten vapaa-ajan matkustajien motiivit majoitusta valitessa sekä sitä, vastaako markkinointiviestinnän antama mielikuva heidän odotuksiaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli puoli-strukturoitu haastattelu. Haastattelun kieli oli englanti. Haastatteluja tehtiin yhdeksän, mutta tutkimukseen osallistuneita informantteja oli kymmenen. Yhtä pariskuntaa lukuun ottamatta kaikki haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Informantteja haastateltiin Hotelli Verson tiloissa heidän majoittumisensa aikana elokuussa 2017.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille neljä pääteemaa, joihin sisältyivät motiivit majoittumi-selle. Pääteemat olivat sijainti, arvostelut, siisteys ja lisäpalvelut. Mielikuvat olivat positiivisia, ja suurimmaksi osaksi ne muodostuivat kuvista. Hotelli Verso miellettiin hienoksi, elegantiksi ja siistiksi. Markkinointiviestintä tavoitti informantit ja heidän mielestään oleelliset tiedot löytyivät kotisivuilta ja varauskanavista. Tärkeintä oli, että hotelli löytyy helposti internetistä ja tarvittavat tiedot varauksen tekemiseen olivat saatavilla nopeasti ja helposti.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle kehitysehdotelma hotellin palveluihin ja markkinointiviestintään. Kehitysehdotusten avulla yritys voi kehittää toimintaansa euroop-palaisille vapaa-ajanmatkustajille sopivimmaksi ja houkuttelevimmaksi. Tuloksia voidaan soveltaa myös muissa hotelleissa. Tutkimuksen pohjalta voitaisiin tehdä jatkotutkimusta syventyen vapaa-ajan matkailijoiden kulttuurillisiin erityispiirteisiin ja miten ne vaikuttavat majoituksen valintaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli puoli-strukturoitu haastattelu. Haastattelun kieli oli englanti. Haastatteluja tehtiin yhdeksän, mutta tutkimukseen osallistuneita informantteja oli kymmenen. Yhtä pariskuntaa lukuun ottamatta kaikki haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Informantteja haastateltiin Hotelli Verson tiloissa heidän majoittumisensa aikana elokuussa 2017.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille neljä pääteemaa, joihin sisältyivät motiivit majoittumi-selle. Pääteemat olivat sijainti, arvostelut, siisteys ja lisäpalvelut. Mielikuvat olivat positiivisia, ja suurimmaksi osaksi ne muodostuivat kuvista. Hotelli Verso miellettiin hienoksi, elegantiksi ja siistiksi. Markkinointiviestintä tavoitti informantit ja heidän mielestään oleelliset tiedot löytyivät kotisivuilta ja varauskanavista. Tärkeintä oli, että hotelli löytyy helposti internetistä ja tarvittavat tiedot varauksen tekemiseen olivat saatavilla nopeasti ja helposti.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle kehitysehdotelma hotellin palveluihin ja markkinointiviestintään. Kehitysehdotusten avulla yritys voi kehittää toimintaansa euroop-palaisille vapaa-ajanmatkustajille sopivimmaksi ja houkuttelevimmaksi. Tuloksia voidaan soveltaa myös muissa hotelleissa. Tutkimuksen pohjalta voitaisiin tehdä jatkotutkimusta syventyen vapaa-ajan matkailijoiden kulttuurillisiin erityispiirteisiin ja miten ne vaikuttavat majoituksen valintaan.