Ruokamanagerointi osana liiketoiminnan kehittämistä
Soikkala, Riikka (2017)
Soikkala, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on ollut tuottaa tietoa manageroinnista osana liiketoiminnan kehitystä. Tutkimuksella oli tarkoitus tutkia, miten managerointi voidaan tuoda alku- ja pien- elintarviketuotannon kehitykseen mukaan ja millainen ruokamanagerin rooli olisi yhteistyössä. Idea ruokamanagerointiin tuli syksyllä 2016. Taustalla on suomalaisten raaka-aineiden ja pienelintarvikkeiden kehitykseen kohdistuva kiinnostus ja yrittäjyys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja kyselyllä. Teemahaastatteluja tehtiin viisi kappaletta. Kysely lähetetiin kolmellekymmenelle alku- ja pienelintarviketuottajalle Suomessa. Lisäksi käytettiin sekundääristä aineistoa. Teemahaastattelut toteutettiin kevään 2017 aikana, kysely kevään ja kesän aikana ja sekundääriseen aineistoon perehdyttiin syksyllä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että ruokamanageroinnin tehtäviä voivat olla mm. myyntityö ja brändin rakentamisessa apuna oleminen. Managerin pitää olla ammattitaitoinen ja arvostaa tuottajien tekemää työtä. Tuloksista nähtiin, että kenelle palvelua ei kannata tarjota. Lisäksi tuloksista tuli esille palvelun hinnoittelu, vaikka sitä ei suoranaisesti tutkittukaan.
Managerointi voidaan tuoda alku- ja pienelintarviketuotannon kehitykseen mukaan, kun toiminta on luottamussuhteessa tapahtuvaa kehitystyötä ja sen hinnoittelu on sopiva. Rooli ja tehtävät voivat vaihdella sen mukaan miten ammattitaitoinen manageri on tai mitä tehtäviä managerin halutaan tekevän. Managerointi kannattaa kohdistaa palvelusta kiinnostuneille ja kehityshaluisille yrityksille. Aiheen jatkotutkimukset kannattaa kohdistaa liiketoiminnan tutkimiseen lukujen kautta sekä uuden palvelukonseptin kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja kyselyllä. Teemahaastatteluja tehtiin viisi kappaletta. Kysely lähetetiin kolmellekymmenelle alku- ja pienelintarviketuottajalle Suomessa. Lisäksi käytettiin sekundääristä aineistoa. Teemahaastattelut toteutettiin kevään 2017 aikana, kysely kevään ja kesän aikana ja sekundääriseen aineistoon perehdyttiin syksyllä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että ruokamanageroinnin tehtäviä voivat olla mm. myyntityö ja brändin rakentamisessa apuna oleminen. Managerin pitää olla ammattitaitoinen ja arvostaa tuottajien tekemää työtä. Tuloksista nähtiin, että kenelle palvelua ei kannata tarjota. Lisäksi tuloksista tuli esille palvelun hinnoittelu, vaikka sitä ei suoranaisesti tutkittukaan.
Managerointi voidaan tuoda alku- ja pienelintarviketuotannon kehitykseen mukaan, kun toiminta on luottamussuhteessa tapahtuvaa kehitystyötä ja sen hinnoittelu on sopiva. Rooli ja tehtävät voivat vaihdella sen mukaan miten ammattitaitoinen manageri on tai mitä tehtäviä managerin halutaan tekevän. Managerointi kannattaa kohdistaa palvelusta kiinnostuneille ja kehityshaluisille yrityksille. Aiheen jatkotutkimukset kannattaa kohdistaa liiketoiminnan tutkimiseen lukujen kautta sekä uuden palvelukonseptin kehittämiseen.