Asiakasohjauksien tekeminen henkilöasiakkaiden vahinkovakuutusyksikköön
Nieminen, Mika (2017)
Nieminen, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801071111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801071111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana on vakuutusliiketoiminnan tuloksen parantaminen OP Etelä-Hämeessä lisääntyvän henkilöasiakkaiden vahinkovakuutus-myynnin avulla. Jotta tähän päästäisiin, tarvitaan myös muiden kuin vain vahinkovakuutuksen toimihenkilöiden työpanosta. Muut toimihenkilöt OP Etelä-Hämeessä pystyvät edesauttamaan vahinkovakuutuksen myynnin lisäämistä tekemällä omissa asiakasneuvotteluissa asiakasohjaamisia henkilöasiakkaiden vahinkovakuuttamisen yksikköön. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten menestyvät toimihenkilöt tekevät asiakasohjauksia. Opinnäytetyötä voidaan käyttää uuden toimihenkilön perehdyttämiseen ja jo työssä olevien toimihenkilöiden osaamiseen parantamiseksi.
Teoriaosuus pohjaa erilaisiin myynnin malleihin ja siinä perehdytään tarkemmin myymisen prosesseihin. Teoriaosuudessa käydään läpi myös miten huippumyyjä myy menestyksekkäästi ja mitkä tekijät erottavat huippumyyjän keskivertomyyjästä. Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritetaan case studyn eli tapaustutkimuksen keinoin sekä teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat henkilöt ovat OP Etelä-Hämeessä työskenteleviä toimi-henkilöitä, jotka tekevät kyseisessä pankissa eniten asiakasohjauksia omista asiakasneuvotteluista henkilöasiakkaiden vahinkovakuutusyksikköön. Teemahaastattelulla halutaan selvittää mitä myynnin keinoja kyseiset toi-mihenkilöt käyttävät ja mitkä ovat ne tekijät, joilla he menestyvät asiakasohjausten tekemisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen päätuloksina on, että asiakasohjauksia menestyksekkäästi tekevät toimihenkilöt ovat erityisen myyntiorientoituneita sekä periksi antamattomia ja luovat luottamuksen asiakkaaseen sekä konkretisoivat vahinkovakuutustapaamisen hyödyn merkityksen asiakkaalle. Uuden työntekijän perehdyttämisessä on tärkeää korostaa ihmissuhdetaitojen merkitystä, myyntihenkistä asennetta ja hyödyn tuottamista.
Teoriaosuus pohjaa erilaisiin myynnin malleihin ja siinä perehdytään tarkemmin myymisen prosesseihin. Teoriaosuudessa käydään läpi myös miten huippumyyjä myy menestyksekkäästi ja mitkä tekijät erottavat huippumyyjän keskivertomyyjästä. Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritetaan case studyn eli tapaustutkimuksen keinoin sekä teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat henkilöt ovat OP Etelä-Hämeessä työskenteleviä toimi-henkilöitä, jotka tekevät kyseisessä pankissa eniten asiakasohjauksia omista asiakasneuvotteluista henkilöasiakkaiden vahinkovakuutusyksikköön. Teemahaastattelulla halutaan selvittää mitä myynnin keinoja kyseiset toi-mihenkilöt käyttävät ja mitkä ovat ne tekijät, joilla he menestyvät asiakasohjausten tekemisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen päätuloksina on, että asiakasohjauksia menestyksekkäästi tekevät toimihenkilöt ovat erityisen myyntiorientoituneita sekä periksi antamattomia ja luovat luottamuksen asiakkaaseen sekä konkretisoivat vahinkovakuutustapaamisen hyödyn merkityksen asiakkaalle. Uuden työntekijän perehdyttämisessä on tärkeää korostaa ihmissuhdetaitojen merkitystä, myyntihenkistä asennetta ja hyödyn tuottamista.