Taidepedagogi varhaiskasvatuksessa : draamapedagoginen kompetenssi asettuu päiväkotityöhön
Himmelroos, Teija (2017)
Himmelroos, Teija
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092315332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092315332
Tiivistelmä
Kirkkonummen kunta palkkasi neljä taidepedagogia varhaiskasvatukseen 1.6.2016 - 31.7.2018. Lähes sadan hakijan joukosta valittiin kolme kuvataideopettajaa sekä minut, draamaopettaja.
Kaksivuotinen projekti seuraa Vantaan TAIKAVA-hanketta (2014 - 2016). Edistyksellinen hanke paljasti taiteellisen intervention haasteita. Uuden tuominen olemiseen ei aina suju ongelmitta.
Kehittämishankkeeni etsi liikelähtöiselle draamalle toimintamahdollisuuksia Neidonkallion päiväkodissa. Luon uutta toimenkuvaa varhaiskasvatukseen. Sitä säätelevät varhaiskasvatuslaki, valtakunnallinen kuin myös Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatussuunnitelma. Etsin kuuden tunnin päivittäiselle toiminnalleni paikkoja ja mahdollisuuksia päiväkotipäivän rakenteista ja toimintaympäristöstä. Esitän perusteita liikelähtöisen draaman soveltuvuudesta varhaiskasvatukseen.
Oma oppimisen polkuni on ollut pitkä. Suhteutan draamapedagogista osaamistani taidealan muuttuvan työelämän osaamistarpeisiin. Apunani käytän FT Kai Lehikoisen kartoituksia taiteellisista interventioista ja niihin liittyvistä osaamistarpeista. Toivon opinnäytteeni pohjustavan draamapedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Kaksivuotinen projekti seuraa Vantaan TAIKAVA-hanketta (2014 - 2016). Edistyksellinen hanke paljasti taiteellisen intervention haasteita. Uuden tuominen olemiseen ei aina suju ongelmitta.
Kehittämishankkeeni etsi liikelähtöiselle draamalle toimintamahdollisuuksia Neidonkallion päiväkodissa. Luon uutta toimenkuvaa varhaiskasvatukseen. Sitä säätelevät varhaiskasvatuslaki, valtakunnallinen kuin myös Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatussuunnitelma. Etsin kuuden tunnin päivittäiselle toiminnalleni paikkoja ja mahdollisuuksia päiväkotipäivän rakenteista ja toimintaympäristöstä. Esitän perusteita liikelähtöisen draaman soveltuvuudesta varhaiskasvatukseen.
Oma oppimisen polkuni on ollut pitkä. Suhteutan draamapedagogista osaamistani taidealan muuttuvan työelämän osaamistarpeisiin. Apunani käytän FT Kai Lehikoisen kartoituksia taiteellisista interventioista ja niihin liittyvistä osaamistarpeista. Toivon opinnäytteeni pohjustavan draamapedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.