Knappmikrofonernas inverkan på en teaterproduktion : Fallstudie på pjäsen Tove
Siitari, Oliver (2018)
Siitari, Oliver
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111224
Tiivistelmä
Knappmikrofonernas inverkan på en teaterproduktion on tutkielma langattomien nappimikrofonien vaikutuk-sesta työprosessiin ja lopputulokseen näytelmässä ”Tove”. Työssä käydään läpi miksi nappimikrofoneja tulee käyttää tietyissä tilanteissa ja mitä seuraamuksia ne aiheuttavat. Aihetta lähestytään kahdesta eri näkökulmasta: Ääniosaston sekä muiden osastojen. Tavoitteena on antaa teatterityöläisille sekä muille kiinnostuneille parem-paa tietämystä mitä mahdollisuuksia ja haasteita nappimikrofonit tuovat mukanaan ja että kysymystä tulisi lä-hestyä monesta eri näkökulmasta ennen kuin päätös niiden käytöstä tehdään. Koen että tämä päätös tehdään usein liian kevyesti ilman että seuraamuksia mietitään, josta syystä päätin kirjoittaa tästä aiheesta. Työ käsitte-lee eri työtehtäviä joita nappimikrofonit aiheuttivat sekä ääniosaston yhteistyötä muiden osastojen kanssa Svenska Teaternin näytelmässä ”Tove”. Pohjaksi lukijalle käydään läpi äänitekniikkaa sekä teoriaa äänenvah-vistuksesta. Ääniosaston työvaiheet käydään läpi koko tuotantojakson ajalta ja ääniosaston näkökulmasta selvi-tetään mitä haasteita aiheutettiin tuotannon muille osastoille valitsemalla nappimikrofoneja käytettävän. Työ selvittää myös mitä haasteita ”Tove” näytelmänä ja Svenska Teatern lavana aiheutti dialogin kuuluvuudelle ja miten haasteet ratkaistiin. Myöskin analysoidaan mitä olisi pitänyt tehdä eri tavalla jotta vahvistamaton dialogi olisi ollut mahdollista. Pääpaino on analyysissä, mitä etuja, taiteellisia vapauksia sekä haasteita nappimikrofo-nit aiheuttivat tuotannon eri osastoille. Lähteinä on käytetty pääasiassa omia kokemuksia ja havainnointeja tuo-tantokaudelta, sekä artikkeleita ja kirjoja jotka käsittelevät aihetta. Lähteenä on myös käytetty äänisuunnitteli-jan Jussi Matikaisen lopputyötä ”Äänen liike näyttämöllä”, joka käsittelee dialogin lokalisointia teatterilavalla. Tulosten selonteossa reflektoidaan taas prosessia ääniosaston ja muiden osastojen näkökulmasta. Näytäntökau-si käsitellään lyhyesti. Vaikka näytelmä voidaan katsoa valmiiksi sen tullessa ensi-iltaan, on jokaisella näytös-kerralla omat haasteensa jotka ovat suoria seurauksia niistä päätöksistä joita on tehty harjoituskaudella. Voi-daan myös todeta että nappimikrofonit eivät ole vain välttämätön paha jotta saataisiin dialogi kuuluviin, vaan niitä voi myös käyttää luovana elementtinä sekä ääniosasto että muutkin osastot. Koska kaikki osastot teatteri-tuotannossa ovat suorassa vuorovaikutuksessa toisiinsa, myös nappimikrofonien aiheuttamat vaikutukset ulot-tuvat pitkälle ääniosaston ulkopuolelle. Avain onnistuneeseen teatterituotantoon on toimiva kommunikaatio, tästä syystä tutkimus tästä aiheesta on tärkeää.