Opintojen etenemisen tukeminen : Lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia LH-OIVA-ryhmässä opiskelusta T1-materiaalin avulla
Konttinen, Anne (2010)
Konttinen, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka lähihoitajaopiskelijat kokivat
LH-OIVA-ryhmässä opiskelun tyydyttävä-tason materiaalin avulla. Omnian ammattiopiston lähihoitajakoulutuksessa toimii kaksi kertaa lukuvuodessa ryhmä, jossa suoritetaan puuttuvia opintoja erityisin T1-tehtävin. Tekemällä tehtävät opiskelija saa kurssin arvosanaksi tyydyttävä 1. Tutkimuskohteena olivat lähihoitajaopiskelijat, jotka opiskelivat LH-OIVAryhmässä 7.1.–25.3.2009. Taustateoriana oli sosiokonstruktiivinen oppimisnäkemys. Tutkimusongelmana oli, miten LH-OIVA-ryhmässä on koettu opiskelu T1-materiaalin avulla. Aihetta lähestyttiin ottamalla selvää ryhmän merkityksestä, opiskelijan roolista, motivaatiosta ja itsenäisen opiskelun onnistumisesta T1-materiaalia käyttäen. Tutkimustietoa kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimustuloksen mukaan LH-OIVA-ryhmässä opiskelu motivoi opiskelijoita suorittamaan rästiin jääneitä opintojaan, sillä ryhmän jäsenillä oli sama tavoite. Opettajan ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus edisti niin
motivaatiota kuin oppimista. Myös opiskelijoiden oppimisvalmius kehittyi, mikä näkyi opiskeluasenteen muuttumisena sekä opiskeluhalun ja motivaation lisääntymisenä. Itsenäinen opiskelu onnistui T1-materiaalin avulla ja opiskelijat saivat paljon suorituksia aikaiseksi, mikä taas lisäsi opiskelijoiden itseluottamusta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että opiskelu LH-OIVA-ryhmässä tuki opiskelijoiden opintojen etenemistä, sillä kaikki haastateltavat olivat saaneet tehtyä kesken jääneitä opintojaan. Myös T1-materiaalin avulla opiskelu edisti sekä oppimista että puuttuvien suoritusten tekemistä.
LH-OIVA-ryhmässä opiskelun tyydyttävä-tason materiaalin avulla. Omnian ammattiopiston lähihoitajakoulutuksessa toimii kaksi kertaa lukuvuodessa ryhmä, jossa suoritetaan puuttuvia opintoja erityisin T1-tehtävin. Tekemällä tehtävät opiskelija saa kurssin arvosanaksi tyydyttävä 1. Tutkimuskohteena olivat lähihoitajaopiskelijat, jotka opiskelivat LH-OIVAryhmässä 7.1.–25.3.2009. Taustateoriana oli sosiokonstruktiivinen oppimisnäkemys. Tutkimusongelmana oli, miten LH-OIVA-ryhmässä on koettu opiskelu T1-materiaalin avulla. Aihetta lähestyttiin ottamalla selvää ryhmän merkityksestä, opiskelijan roolista, motivaatiosta ja itsenäisen opiskelun onnistumisesta T1-materiaalia käyttäen. Tutkimustietoa kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimustuloksen mukaan LH-OIVA-ryhmässä opiskelu motivoi opiskelijoita suorittamaan rästiin jääneitä opintojaan, sillä ryhmän jäsenillä oli sama tavoite. Opettajan ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus edisti niin
motivaatiota kuin oppimista. Myös opiskelijoiden oppimisvalmius kehittyi, mikä näkyi opiskeluasenteen muuttumisena sekä opiskeluhalun ja motivaation lisääntymisenä. Itsenäinen opiskelu onnistui T1-materiaalin avulla ja opiskelijat saivat paljon suorituksia aikaiseksi, mikä taas lisäsi opiskelijoiden itseluottamusta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että opiskelu LH-OIVA-ryhmässä tuki opiskelijoiden opintojen etenemistä, sillä kaikki haastateltavat olivat saaneet tehtyä kesken jääneitä opintojaan. Myös T1-materiaalin avulla opiskelu edisti sekä oppimista että puuttuvien suoritusten tekemistä.