Granskning av psykometrin hos mätinstrumentet Timed ''Up & Go'' vid användning för barn med cerebral pares : En systematisk litteraturstudie
Bruen, Amy (2018)
Bruen, Amy
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801121249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801121249
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen toimeksiantaja on oppimis- ja ohjauskeskus Valteri koulu, Ruskis ja TOIMIAn vaikeavammaisten työryhmä. Opinnäytteen tavoitteena on tutkia Timed ”Up and Go”-testin psykometriikka Cp-vammasten lasten liikkumiskyvyn ja tasapainon arvioinnoissa ja koostuu kahdestakymmenstä artikkelista. Opinnäytteessä on kolme tutkimuskysymystä: 1. Minkälaista reliabiliteettiä on havaittu Timed ”Up and Go”-testissä Cp-vammaisten lasten ja nuorten (2-18 vuotta) liikkumiskyvyn ja tasapainon arvioinnissa? 2. Minkälaista validiteettiä on havaittu Timed ”Up and Go”-testissä Cp-vammaisten lasten ja nuorten (2-18 vuotta) liikkumiskyvyn ja tasapainon arvioinnissa? 3. Minkälaista käytettävyyttä on havaittu Timed ”Up and Go”-testissä Cp-vammaisten lasten ja nuorten (2-18 vuotta) liikkumiskyvyn ja tasapainon arvioinnissa? Tutkimuksissa todettiin, että TUG on reaabeli, valiidi ja käytettävä. Kaikissa tutkimuksissa ei käytetty alkuperäisversiota TUG: ista, vaan siitä on tehty modifioitu versio sopimaan cp-lapsille paremmin. Tämän takia niistä oli vaikea tehdä johtopäätöksiä mittarin psykometriikasta. Kuitenkin kaikissa eri TUGin versioissa on todettu korkea reliabiliteetti.