Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella Satakunnan TE-toimiston alueella
Holm, Taru (2017)
Holm, Taru
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801081112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801081112
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella Satakunnan TE-toimiston alueella. Työttömyysetuudella tuettu opiskelu kuuluu työ- ja elinkeinotoimistojen tarjoamiin työllistymistä edistäviin palveluihin, joiden avulla pyritään parantamaan aikuisväestön ammattitaitoa, mahdollisuuksia saada työtä ja tarvittaessa säilyttämään työpaikka. Etuus on harkinnanvarainen ja painottuu lyhytkestoisiin sekä nopeasti työmarkkinoille sijoittumista edistäviin opintoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ketkä ovat oikeutettuja opintojen aikaiseen työttömyysetuuteen, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia lainsäädäntö asettaa tuen myöntäjälle ja sen saajalle sekä kuinka lainsäädäntö ohjaa asian ratkaisua. Lisäksi työllä kartoitettiin Satakunnan alueella etuuden turvin opiskelevien mielipiteitä ja arvioita työttömyysetuudella opiskelusta. Työn teoriaosassa tutkittiin työttömyysetuudella tuetun opiskelun tavoitteita, tuen saamisen yleisiä edellytyksiä sekä tukeen liittyvää oikeusnormistoa. Tutkimusmenetelmä oli monistrateginen eli työssä selvitettiin opinnäytetyöongelmia yhdistämällä laadullinen ja määrällinen tutkimus. Näin työhön saatiin erilaisia näkökulmia samasta asiasta sekä lisättiin tutkimuksen luotettavuutta.
Laadullinen teemahaastattelu toteutettiin Satakunnan TE-toimiston asiantuntijoille puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna. Haastattelussa kävi selkeästi ilmi lainsäädännön ohjaus tukiasiaa ratkaistaessa. Merkittävä huomio oli myös opintojen tukemiseen liittyvien tarveharkintaan perustuvien seikkojen pohjautuminen asiasta säädettyihin lakeihin. Lainsäädäntö määrittelee raamit, joiden puitteissa TE-toimiston asiantuntijat tekevät ratkaisunsa siitä, kenelle työttömyysetuudella tuetut opinnot on työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisin keino työllistyä.
Määrällinen tutkimuskysely toteutettiin selainpohjaisella E-lomakkeella. Kysely suunnattiin sähköpostitse neljään Satakunnan alueen oppilaitokseen, joissa opiskeli kyselyn aikaan eniten etuuden turvin opintojaan suorittavia opiskelijoita. Saatujen vastausten perusteella työttömyysetuudella tuetut opinnot näyttävät olevan tärkeä ja tehokas keino oman ammattitaidon parantamiseen ja tätä kautta myös työllistymiseen. Opinnäytetyön tuloksena työn toimeksiantajana toiminut Satakunnan TE-toimisto sai uutta ja hyödyllistä tietoa työllistämistoimiensa tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ketkä ovat oikeutettuja opintojen aikaiseen työttömyysetuuteen, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia lainsäädäntö asettaa tuen myöntäjälle ja sen saajalle sekä kuinka lainsäädäntö ohjaa asian ratkaisua. Lisäksi työllä kartoitettiin Satakunnan alueella etuuden turvin opiskelevien mielipiteitä ja arvioita työttömyysetuudella opiskelusta. Työn teoriaosassa tutkittiin työttömyysetuudella tuetun opiskelun tavoitteita, tuen saamisen yleisiä edellytyksiä sekä tukeen liittyvää oikeusnormistoa. Tutkimusmenetelmä oli monistrateginen eli työssä selvitettiin opinnäytetyöongelmia yhdistämällä laadullinen ja määrällinen tutkimus. Näin työhön saatiin erilaisia näkökulmia samasta asiasta sekä lisättiin tutkimuksen luotettavuutta.
Laadullinen teemahaastattelu toteutettiin Satakunnan TE-toimiston asiantuntijoille puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna. Haastattelussa kävi selkeästi ilmi lainsäädännön ohjaus tukiasiaa ratkaistaessa. Merkittävä huomio oli myös opintojen tukemiseen liittyvien tarveharkintaan perustuvien seikkojen pohjautuminen asiasta säädettyihin lakeihin. Lainsäädäntö määrittelee raamit, joiden puitteissa TE-toimiston asiantuntijat tekevät ratkaisunsa siitä, kenelle työttömyysetuudella tuetut opinnot on työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisin keino työllistyä.
Määrällinen tutkimuskysely toteutettiin selainpohjaisella E-lomakkeella. Kysely suunnattiin sähköpostitse neljään Satakunnan alueen oppilaitokseen, joissa opiskeli kyselyn aikaan eniten etuuden turvin opintojaan suorittavia opiskelijoita. Saatujen vastausten perusteella työttömyysetuudella tuetut opinnot näyttävät olevan tärkeä ja tehokas keino oman ammattitaidon parantamiseen ja tätä kautta myös työllistymiseen. Opinnäytetyön tuloksena työn toimeksiantajana toiminut Satakunnan TE-toimisto sai uutta ja hyödyllistä tietoa työllistämistoimiensa tueksi.