Koulutuksen informaatiolukutaidon ohjaamisesta työelämän informaatiolukutaitojen kehittäjäksi
Lahtinen, Hanna (2017)
Lahtinen, Hanna
AMKIT-konsortio
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-68883-2-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-68883-2-3
Tiivistelmä
Informaatiolukutaidon (IL) oppimistavoitteiden integrointi opetussuunnitelmiin ja opintojaksojen toteutuksiin on vaikuttanut korkeakoulukirjastojen toimintaan viimeisen kahden vuosikymmenen ajan. IL:n integroimisen haasteet ammattikorkeakouluissa ovat pitkälti samoja kuin kansainvälisissä tutkimuksissakin on tunnistettu (esim. Mounce 2010; Pritchard 2010; Medaille & Shannon 2012; Saunders 2012; Schulte 2012; Creaser & Spezi 2013; Franklin 2013). Vaikka IL:n merkitys ja tärkeys on tunnustettu korkeakouluissa, niin IL:n ohjauksen systemaattinen toteuttaminen osana opetussuunnitelmaa on edennyt hitaasti. IL:n tavoitteet ovat toteutuneet osittain ja hajanaisesti johtuen siitä, että muutos on edellyttänyt mm. resurssien, asenteiden, osaamisen, roolien ja prosessien uudelleen tarkastelua korkeakouluissa. IL:ssä kohtaavat sekä opetuksen että kirjaston erilaiset työkulttuurit.