Crew Resource Management (CRM) och dess betydelse för patientsäkerheten
Bodbacka, Meri (2010)
Bodbacka, Meri
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118928
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att kartlägga Crew Resource Management (CRM) och se på dess betydelse i vården. Studien beskriver komponenterna i CRM och hur man genom att tillämpa CRM principer kan förbättra teamprestationer. De komponenter som CRM metoden lyfter fram som betydelsefulla för teamprestationen är teamarbete, kommunikation, ledarskap, beslutsfattande, problemlösning och situationsmedvetenhet. Budskapet i CRM är att fungerande samarbete i teamet kan reducera olyckor samt öka säkerheten. I studien försöker man därför identifiera nyckeln till ett bra samarbete och hitta svar på frågan: Kan CRM förbättra patientsäkerheten?
Det finns marginellt med forskning om CRM i vården. Men för att i denna studie sammanfatta det material som finns om CRM i vården har det gjorts en litteraturstudie om ämnet. Material har samlats genom att studera litteratur, forskningar och artiklar som behandlar CRM och dess temaområden. I studien har det förutom allmän litteratur använts fyra forskningar och tolv artiklar. Materialet har sammanställts med hjälp av en manifest innehållsanalys som tydligt för fram temaområden i CRM. Alla temaområdena i CRM behandlas, vilket ger en bred bas åt studien men samtidigt begränsar det dess djup. För att ytterligare begränsa studien behandlas inte specifika träningsmetoder eller utvecklingsmöjligheter av CRM.
Som resultat av studien får man en bild av CRM mekanismens funktion. För att koppla ihop CRM med patientsäkerhet behandlar studien CRM i relation till vårdteorier och organisationsteorier. Enligt studien kan bra samarbete i vården uppnås genom att med eftertanke tillämpa CRM principer i vården. Fungerande CRM förbättrar säkerheten. Ur teoretisk synvinkel kunde detta betyda att tillämpning av CRM inom vården resulterar i bättre vård och patientsäkerhet. Men eftersom det finns marginellt med empirisk forskning om CRM i vården, så kan man inte med säkerhet påstå att CRM förbättrar vården och patientsäkerheten. The aim with this thesis is to survey Crew Resource Management (CRM) and look at its significance in healthcare. The thesis describes the components of CRM and how to improve team performance by applying these principles of CRM. Components that the CRM method emphasizes as important for team performance are teamwork, communication, leadership, decision making, problem solving and situational awareness. The message in CRM is that functioning cooperation in the team can reduce accidents and improve safety. That is why this thesis tries to indentify the key to good cooperation and find an answer to the question: can CRM improve patient safety.
There is marginal research of CRM in healthcare. So to summarize the material about CRM in healthcare a literature study of the subject has been done in this thesis. Material has been collected by studying literature, researches and articles that discuss CRM and its subject areas. In the study it has been used four researches and twelve articles apart from general literature. The material has been summarized with a manifest content analysis that clearly brings up the subject areas in CRM. All subject areas in CRM are discussed, which gives a broad base to the study but at the same time it restrict its depth. To further restrict the study specific training methods or developing possibilities of CRM are not discussed.
As a result of this study you can picture the function of the CRM mechanism. To link CRM to patient safety the thesis also discusses CRM in relation to care theories and organization theories. According to the thesis good coordination can be managed in healthcare by applying CRM principles in healthcare with consideration. Functioning CRM improves safety. In a theoretical angle this could imply that using CRM in healthcare results in better care and patient safety. But because of the marginal empirical research of CRM in healthcare, we cannot surely claim that CRM improves care and patient safety.
Det finns marginellt med forskning om CRM i vården. Men för att i denna studie sammanfatta det material som finns om CRM i vården har det gjorts en litteraturstudie om ämnet. Material har samlats genom att studera litteratur, forskningar och artiklar som behandlar CRM och dess temaområden. I studien har det förutom allmän litteratur använts fyra forskningar och tolv artiklar. Materialet har sammanställts med hjälp av en manifest innehållsanalys som tydligt för fram temaområden i CRM. Alla temaområdena i CRM behandlas, vilket ger en bred bas åt studien men samtidigt begränsar det dess djup. För att ytterligare begränsa studien behandlas inte specifika träningsmetoder eller utvecklingsmöjligheter av CRM.
Som resultat av studien får man en bild av CRM mekanismens funktion. För att koppla ihop CRM med patientsäkerhet behandlar studien CRM i relation till vårdteorier och organisationsteorier. Enligt studien kan bra samarbete i vården uppnås genom att med eftertanke tillämpa CRM principer i vården. Fungerande CRM förbättrar säkerheten. Ur teoretisk synvinkel kunde detta betyda att tillämpning av CRM inom vården resulterar i bättre vård och patientsäkerhet. Men eftersom det finns marginellt med empirisk forskning om CRM i vården, så kan man inte med säkerhet påstå att CRM förbättrar vården och patientsäkerheten.
There is marginal research of CRM in healthcare. So to summarize the material about CRM in healthcare a literature study of the subject has been done in this thesis. Material has been collected by studying literature, researches and articles that discuss CRM and its subject areas. In the study it has been used four researches and twelve articles apart from general literature. The material has been summarized with a manifest content analysis that clearly brings up the subject areas in CRM. All subject areas in CRM are discussed, which gives a broad base to the study but at the same time it restrict its depth. To further restrict the study specific training methods or developing possibilities of CRM are not discussed.
As a result of this study you can picture the function of the CRM mechanism. To link CRM to patient safety the thesis also discusses CRM in relation to care theories and organization theories. According to the thesis good coordination can be managed in healthcare by applying CRM principles in healthcare with consideration. Functioning CRM improves safety. In a theoretical angle this could imply that using CRM in healthcare results in better care and patient safety. But because of the marginal empirical research of CRM in healthcare, we cannot surely claim that CRM improves care and patient safety.