”Eihän näiden liinojen tarvitse olla Venäjälläkään niin hyvässä kunnossa” : Selvitys raskaan liikenteen lastiturvallisuuden nykytilasta Nuijamaan tullitoimipaikalla
Pynnönen, Lasse (2017)
Pynnönen, Lasse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220772
Tiivistelmä
Suomen ja Venäjän välinen raskas liikenne on vähentynyt viime vuosien aikana, mutta rajan ylittävällä liikenteellä on silti merkittävä vaikutus Suomen teillä tapahtuviin kuljetuksiin. Liikenneturvallisuuden kannalta on oleellista, miten kuljetusten kuormat on varmistettu. Rajan ylittävää raskasta liikennettä valvoo Tulli.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa Suomen ja Venäjän välisen raskaan liikenteen lastiturvallisuudesta erityisesti kuormanvarmistuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa havainnoitiin, minkälaisia puutteita kuormanvarmistuksessa on ja kuinka usein niitä ilmenee. Selvitettiin myös, miten Tulli valvoo raskaan liikenteen kuormanvarmistusta Nuijamaan tullitoimipaikalla. Koska valvonta perustuu lainsäädäntöön, säädöstekstit valittiin keskeiseksi osaksi tutkimuksen teoreettista viitekehystä.
Tutkimuksen toteutustapana käytettiin havainnointia, jonka yhteydessä saatiin tietoa puutteiden esiintyvyydestä. Havainnointitapahtumat ajoittuivat raskaan liikenteen tehostettuun valvontaan Nuijamaan tullitoimipaikalla. Havainnointitapahtumien yhteydessä haastateltiin Tullin raskaan liikenteen asiantuntijaa ja raskaan liikenteen valvontaan koulutettuja tullitarkastajia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että 59 %:ssa Suomen ja Venäjän välisen raskaan liikenteen kuljetuksista kuorma oli varmistettu säädösten mukaisesti ja lopuissa havaittiin puutteita. Puutteet liittyivät usein kuormansidontavöiden riittävään määrään, laatuun tai käyttötapaan. Kuormaa ei myöskään aina ollut tuettu riittävästi. Haastatteluissa selvisi, että lastiturvallisuus on parantunut viime vuosien aikana, mikä osittain voi johtua Nuijamaan tullitoimipaikalla vallitsevasta ohjaamisen, neuvomisen ja opastamisen kulttuurista. Niukat resurssit aiheuttavat kuitenkin jatkuvia haasteita valvonnan tehokkuudelle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa Suomen ja Venäjän välisen raskaan liikenteen lastiturvallisuudesta erityisesti kuormanvarmistuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa havainnoitiin, minkälaisia puutteita kuormanvarmistuksessa on ja kuinka usein niitä ilmenee. Selvitettiin myös, miten Tulli valvoo raskaan liikenteen kuormanvarmistusta Nuijamaan tullitoimipaikalla. Koska valvonta perustuu lainsäädäntöön, säädöstekstit valittiin keskeiseksi osaksi tutkimuksen teoreettista viitekehystä.
Tutkimuksen toteutustapana käytettiin havainnointia, jonka yhteydessä saatiin tietoa puutteiden esiintyvyydestä. Havainnointitapahtumat ajoittuivat raskaan liikenteen tehostettuun valvontaan Nuijamaan tullitoimipaikalla. Havainnointitapahtumien yhteydessä haastateltiin Tullin raskaan liikenteen asiantuntijaa ja raskaan liikenteen valvontaan koulutettuja tullitarkastajia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että 59 %:ssa Suomen ja Venäjän välisen raskaan liikenteen kuljetuksista kuorma oli varmistettu säädösten mukaisesti ja lopuissa havaittiin puutteita. Puutteet liittyivät usein kuormansidontavöiden riittävään määrään, laatuun tai käyttötapaan. Kuormaa ei myöskään aina ollut tuettu riittävästi. Haastatteluissa selvisi, että lastiturvallisuus on parantunut viime vuosien aikana, mikä osittain voi johtua Nuijamaan tullitoimipaikalla vallitsevasta ohjaamisen, neuvomisen ja opastamisen kulttuurista. Niukat resurssit aiheuttavat kuitenkin jatkuvia haasteita valvonnan tehokkuudelle.