Virtuaalinen peiliterapia : ideasta tuotteeksi
Tammio, Sami (2018)
Tammio, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241594
Tiivistelmä
Peiliterapia on terveydenhuollossa käytettävä terapiamuoto, jossa potilas näkee kipeytyneen raajan liikkeen vastakkaisen, terveen raajan liikkeenä. Peiliin katsoessa potilas näkee, miten kipeytynyt raaja tekee samat liikkeet, vaikka oikeasti katsookin terveen käden peilikuvaa. Harjoituksen tavoitteena on saada aivot luulemaan, että kipeytynyt raaja pystyy toimimaan normaalisti. Idea virtuaalisesta peiliterapiasta lähti kysymyksestä, voiko uusi teknologia parantaa olemassa olevaa hoitomuotoa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee virtuaalisen peiliterapiasovelluksen matkaa ideasta tuotteeksi. Opinnäytetyössä määritellään virtuaalitodellisuuden käsite ja tutkitaan, miten ohjelma rakentuu ideasta valmiiksi kaupalliseksi terveydenhuoltoalan tuotteeksi.
Työn tavoitteena oli oppia tuotteen kehittämisestä, tuotannosta ja sen viemisestä terveydenhuoltoalan markkinoille. Projektin avulla tulivat tutuiksi muun muassa virtuaalisen ohjelmiston tekemisen haasteet ja mahdollisuudet sekä lääkinnällisen tuotteen vaatimukset.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu aiheeseen liittyvien käsitteiden, terveydenalan ammattilaisten palautteen sekä muun aineiston käsittelystä.
Virtuaalilaitteisto, jolle ohjelmisto tehtiin, oli Microsoft Oculus Rift -laite, johon on kiinnitetty Leap Motion -liiketunnistin. Ohjelmisto toteutettiin Unityn ohjelmistokehitysympäristössä käyttäen Oculus Rift- ja Leapmotion -rajapintoja. Alustana toimi Windows.
Ohjelmiston kehitykseen osallistui teknologiayritys Ade Oy:n ohjelmisto- ja 3D-osaajia, asiantuntijalääkäreitä sekä lukuisia vapaaehtoisia lääkäreitä ja muita terveydenalan ammattilaisia. Tuotteen pilotointi järjestettiin yhteistyössä Orton Oy:n kanssa.
Työn lopputuloksena on miltei valmis tuote, joka on testattu alan ammattilaisten ja potilaiden toimesta. Tuote on tällä hetkellä viimeisessä kehitysvaiheessa, jonka jälkeen se saatetaan sairaaloihin potilaskäyttöön.
Tämä opinnäytetyö käsittelee virtuaalisen peiliterapiasovelluksen matkaa ideasta tuotteeksi. Opinnäytetyössä määritellään virtuaalitodellisuuden käsite ja tutkitaan, miten ohjelma rakentuu ideasta valmiiksi kaupalliseksi terveydenhuoltoalan tuotteeksi.
Työn tavoitteena oli oppia tuotteen kehittämisestä, tuotannosta ja sen viemisestä terveydenhuoltoalan markkinoille. Projektin avulla tulivat tutuiksi muun muassa virtuaalisen ohjelmiston tekemisen haasteet ja mahdollisuudet sekä lääkinnällisen tuotteen vaatimukset.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu aiheeseen liittyvien käsitteiden, terveydenalan ammattilaisten palautteen sekä muun aineiston käsittelystä.
Virtuaalilaitteisto, jolle ohjelmisto tehtiin, oli Microsoft Oculus Rift -laite, johon on kiinnitetty Leap Motion -liiketunnistin. Ohjelmisto toteutettiin Unityn ohjelmistokehitysympäristössä käyttäen Oculus Rift- ja Leapmotion -rajapintoja. Alustana toimi Windows.
Ohjelmiston kehitykseen osallistui teknologiayritys Ade Oy:n ohjelmisto- ja 3D-osaajia, asiantuntijalääkäreitä sekä lukuisia vapaaehtoisia lääkäreitä ja muita terveydenalan ammattilaisia. Tuotteen pilotointi järjestettiin yhteistyössä Orton Oy:n kanssa.
Työn lopputuloksena on miltei valmis tuote, joka on testattu alan ammattilaisten ja potilaiden toimesta. Tuote on tällä hetkellä viimeisessä kehitysvaiheessa, jonka jälkeen se saatetaan sairaaloihin potilaskäyttöön.