Digitaalisuus työelämän ja ihmisen tekemän työn muuttajana : DigiReWork-valmennuksen vaikutus yksilötasolla
Järvinen, Kati (2018)
Järvinen, Kati
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Hämeen Ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikön DigiReWork-hanke. Hankkeen tavoitteena on auttaa paikallisia matkailun ja valmistavan teollisuuden pk-yritysten henkilöstön yli 54-vuotiaita työntekijöitä kehittämään omia digitaitojaan ja -valmiuksiaan. Kevätkaudella 2017 järjestettiin kahdelle ryhmälle valmennusta, jossa opittiin hyödyntämään digitaalisia työvälineitä, kuten esimerkiksi sosiaalista mediaa ja kuvankäsittelyohjelmia.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka valmennukseen osallistuneet henkilöt kokivat valmennuksen, vaikuttiko valmennus heidän asenteisiinsa digitaalisuutta kohtaan sekä miten he pystyivät hyödyntämään oppimiaan taitoja niin työelämässä kuin henkilökohtaisessa elämässä. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin neljää valmennukseen osallistunutta henkilöä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitaalisuuden eri muotoja sekä digitaalisuuden vaikutuksia työelämään ja yhteiskuntaan yleensä. Aihetta on tarkasteltu lähinnä liike-elämän ja kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta.
Kaikki osallistujat kokivat valmennuksen hyödyllisenä, sillä se selkeytti osallistujien käsitystä digitaalisuudesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista eri tilanteissa. Haastateltavat pystyivät hyödyntämään uusia tietoja ja taitoja työtehtävissään jonkin verran, motivaatiota omaa työtä kohtaan valmennus kuitenkin lisäsi merkittävästi. Myös henkilökohtaisessa elämässä digitaalisuutta hyödynnettiin enemmän kuin ennen valmennusta.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka valmennukseen osallistuneet henkilöt kokivat valmennuksen, vaikuttiko valmennus heidän asenteisiinsa digitaalisuutta kohtaan sekä miten he pystyivät hyödyntämään oppimiaan taitoja niin työelämässä kuin henkilökohtaisessa elämässä. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin neljää valmennukseen osallistunutta henkilöä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitaalisuuden eri muotoja sekä digitaalisuuden vaikutuksia työelämään ja yhteiskuntaan yleensä. Aihetta on tarkasteltu lähinnä liike-elämän ja kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta.
Kaikki osallistujat kokivat valmennuksen hyödyllisenä, sillä se selkeytti osallistujien käsitystä digitaalisuudesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista eri tilanteissa. Haastateltavat pystyivät hyödyntämään uusia tietoja ja taitoja työtehtävissään jonkin verran, motivaatiota omaa työtä kohtaan valmennus kuitenkin lisäsi merkittävästi. Myös henkilökohtaisessa elämässä digitaalisuutta hyödynnettiin enemmän kuin ennen valmennusta.