Otsa rypyttömänä yhdessä kehittyen : positiivisuus varhaiskasvatuksen voimavarana
Kreus, Ronja; Lagstedt, Tiina; Östman, Sanna (2017)
Kreus, Ronja
Lagstedt, Tiina
Östman, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erilaisia uusia sekä jo käytössä olevia tapoja positiivisen pedagogiikan toteutumiseksi. Tavoitteena oli tuoda positiivista pedagogiikkaa entistä paremmin päiväkotien tietoisuuteen ja innostaa heitä käyttämään sitä monipuolisesti varhaiskasvatuksen arjessa. Kolmantena tavoitteena oli tutkimuksessa käytetyn aineistonkeruumenetelmän myötä innostaa ja rohkaista päiväkoteja kehittämään toimintaansa jatkossakin muun muassa Jauhin-ideointipajan mallia apuna käyttäen.
Teoreettisia lähtökohtia työssä olivat laadukas, varhaiskasvatuslakiin ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuva varhaiskasvatus sekä positiivinen pedagogiikka ja innovatiivisuus. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn ja yhteistoiminnallisen Jauhin-ideointipajan avulla.
Tutkimukseen osallistui kolme päiväkotia kolmen kunnan alueelta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen tuloksia peilattiin tietoperustaan sekä varhaiskasvatuslakiin ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Tuloksissa korostuivat positiivisen ilmapiirin, toimintakulttuurin ja -ympäristön merkitys, vuorovaikutus, kannustaminen ja kehuminen koko varhaiskasvatusyhteisössä, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, osallisuus, leikin merkitys, työntekijän ominaisuudet sekä lapsen tunteminen ja yksilöllinen huomioiminen.
Teoreettisia lähtökohtia työssä olivat laadukas, varhaiskasvatuslakiin ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuva varhaiskasvatus sekä positiivinen pedagogiikka ja innovatiivisuus. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn ja yhteistoiminnallisen Jauhin-ideointipajan avulla.
Tutkimukseen osallistui kolme päiväkotia kolmen kunnan alueelta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen tuloksia peilattiin tietoperustaan sekä varhaiskasvatuslakiin ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Tuloksissa korostuivat positiivisen ilmapiirin, toimintakulttuurin ja -ympäristön merkitys, vuorovaikutus, kannustaminen ja kehuminen koko varhaiskasvatusyhteisössä, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, osallisuus, leikin merkitys, työntekijän ominaisuudet sekä lapsen tunteminen ja yksilöllinen huomioiminen.