Kannabis- ja muuntohuumeopetus seinäjokelaisen peruskoulun 9.-luokkalaisille
Kujala, Toni; Veijanen, Juho (2018)
Kujala, Toni
Veijanen, Juho
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011891
Tiivistelmä
2000-luvulle siirryttäessä päihteiden käyttö on vähentynyt, kuitenkin huumausaineiden käyttö ja esiintyvyys on ollut noususuuntaista. Huumausaineet ovat kasvava estettävissä oleva yksilöllinen ja yhteiskunnallinen ongelma.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä ja kiinnostusta herättävä keskustelu
merkittäviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ongelmia aiheuttavista huumausaineista. Tavoitteena oli lisätä nuorten tietoisuutta huumausaineista sekä ehkäistä huumeiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön aiheena on kannabis- ja muuntohuumeopetus. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan käsitteitä huume, kannabis, muuntohuume, ennaltaehkäisy ja päihdetyö. Lähteinä toimivat lääketieteen, hoitotieteen ja kasvatustieteiden kirjallisuus, sekä internetistä löydetyt ajankohtaiset ja luotettavat verkkolähteet. Kohderyhmänä ovat 14–15-vuotiaat nuoret. Tuossa iässä nuori saa enemmän vastuuta omasta elämästään, ja monet elämänvalinnat voivat vaikuttaa koko loppuelämän ajan.
Toiminnallinen osuus toteutettiin seinäjokelaisen peruskoulun terveystiedon oppitunneilla. Opetuskeskustelut sisälsivät yleistietoa huumeista, huumeiden käytön syistä, huumeiden käytön ominaispiirteistä ja riippuvuudesta. Tarkastelu keskittyi kannabikseen ja muuntohuumeisiin. Opetuskeskustelussa käytettiin apuna Powerpoint-esitystä, mutta opetuksessa keskeisenä oli nuorten keskustelu pienryhmissä sekä yhteisten merkitysten hakeminen ryhmien ja opetuskeskustelun pitäjien kanssa.
Oppilaat pitivät keskustelevaa opetusta hyvänä keinona uusien asioiden oppimiseen. Heillä oli ennestään paljon tietoa kannabiksesta. Muuntohuumeet olivat vähemmän tuttuja. Monilla oppilailla asenteet huumausaineita kohtaan olivat ennestään kriittisiä ja oppitunti vaikutti asenteita vahvistavasti.
Tulevaisuudessa tämän kaltaisia töitä voisi käyttää laajemmin sairaanhoitajien opetus- ja koulutustaitojen edistämiseksi. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe voisi olla se, miten huumausainekeskustelu vaikutti nuorten päihdekäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä ja kiinnostusta herättävä keskustelu
merkittäviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ongelmia aiheuttavista huumausaineista. Tavoitteena oli lisätä nuorten tietoisuutta huumausaineista sekä ehkäistä huumeiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön aiheena on kannabis- ja muuntohuumeopetus. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan käsitteitä huume, kannabis, muuntohuume, ennaltaehkäisy ja päihdetyö. Lähteinä toimivat lääketieteen, hoitotieteen ja kasvatustieteiden kirjallisuus, sekä internetistä löydetyt ajankohtaiset ja luotettavat verkkolähteet. Kohderyhmänä ovat 14–15-vuotiaat nuoret. Tuossa iässä nuori saa enemmän vastuuta omasta elämästään, ja monet elämänvalinnat voivat vaikuttaa koko loppuelämän ajan.
Toiminnallinen osuus toteutettiin seinäjokelaisen peruskoulun terveystiedon oppitunneilla. Opetuskeskustelut sisälsivät yleistietoa huumeista, huumeiden käytön syistä, huumeiden käytön ominaispiirteistä ja riippuvuudesta. Tarkastelu keskittyi kannabikseen ja muuntohuumeisiin. Opetuskeskustelussa käytettiin apuna Powerpoint-esitystä, mutta opetuksessa keskeisenä oli nuorten keskustelu pienryhmissä sekä yhteisten merkitysten hakeminen ryhmien ja opetuskeskustelun pitäjien kanssa.
Oppilaat pitivät keskustelevaa opetusta hyvänä keinona uusien asioiden oppimiseen. Heillä oli ennestään paljon tietoa kannabiksesta. Muuntohuumeet olivat vähemmän tuttuja. Monilla oppilailla asenteet huumausaineita kohtaan olivat ennestään kriittisiä ja oppitunti vaikutti asenteita vahvistavasti.
Tulevaisuudessa tämän kaltaisia töitä voisi käyttää laajemmin sairaanhoitajien opetus- ja koulutustaitojen edistämiseksi. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe voisi olla se, miten huumausainekeskustelu vaikutti nuorten päihdekäyttäytymiseen.