Psykologisen sopimuksen rikkoutumiseen vaikuttavat tekijät ja vaikutukset case-yrityksessä
Koski, Sanna-Maria (2007)
Koski, Sanna-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174486
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin psykologisen sopimuksen rikkoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja rikkoutumisen vaikutuksia case-yrityksessä. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden psykologisen sopimuksen muoto, sopimuksen täyttyminen molempien sekä työnantajan että työntekijöiden näkökulmasta ja kenet työntekijät kokivat sopimuskumppanikseen. Työ tehtiin case-tutkimuksena monikansalliselle teollisuudenalan yritykselle. Tutkimuksen päätelmät tehtiin case-yrityksen tuotannon työntekijöille sekä heidän lähiesimiehilleen ja keskijohdolle tehtyjen teemahaastattelujen pohjalta. Haastatteluilla saatujen vastausten mukaan osapuolten näkemykset molemminpuolisista velvollisuuksista olivat osittain yhteneviä, mutta niissä ilmeni näkemyseroja koskien työntekijöiden psykologisten sopimusten muotoa. Esimiehet ja keskijohto kokivat työntekijöiden rikkoneen velvollisuuksiaan useammin kuin työntekijät itse kertoivat rikkoneensa. Työnantajan rikkomuksissa osapuolet näkivät enemmän yhteneviä piirteitä, mutta työntekijät kokivat rikkomuksen tapahtuneen selvästi useammin kuin yrityksen esimiesasemassa toimivat henkilöt. Näkemyseroista huolimatta osapuolilla oli yhtenevät käsitykset siitä, miten psykologista sopimusta voisi parantaa ja he pitivät psykologista sopimusta erittäin merkittävänä. Psykologisen sopimuksen muodolla oli suuri vaikutus siihen, kenet työntekijät kokivat sopimuskumppanikseen. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita olisivat case-yrityksen sisäisen informaationkulun parantaminen, koska se yhtenäistäisi osapuolien velvollisuuskäsityksiä ja auttaisi psykologisen sopimuksen eheyttämisessä. Hyödyllistä olisi tutkia myös yrityksen toisen työehtosopimukseen piiriin kuuluvien työntekijöiden näkemyksiä psykologisen sopimuksen täyttymisestä. Uuden tutkimustiedon kannalta mahdollisen työntekijöiden ja asiakkaiden välisen psykologisen sopimuksen tutkiminen olisi mielenkiintoista.