Käsityö ja kulttuuri kylässä : Wahren-opiston kurssitoiminnan kehittäminen Tammelaan
Kangasniemi-Saari, Marja-Leena (2018)
Kangasniemi-Saari, Marja-Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on Wahren-opiston asiakaslähtöisen kurssitoiminnan kehittäminen Tammelaan käsityön ja kulttuurin näkökulmasta. Tavoitteena oli hankkia tietoa asukkaiden vapaa-ajan harrastuksista ja toiveista sekä kehittää ehdotus toimintamalliksi hyödyntämään vuosittaista kurssisuunnittelua Tammelan kylille. Opinnäytetyön lähtökohtana oli muutos Forssan kaupungin ja Tammelan kunnan väliseen sopimukseen tuottaa kansalaisopistopalveluita.
Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin asiakaslähtöisyyttä, palvelumuotoilua, käsityön ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksia, elinikäistä oppimista, yhteisöllisyyttä, kylähyvinvointia ja kumppanuutta. Palvelumuotoiluprosessia hyödynnettiin toimintamallin suunnittelussa. Opinnäytetyö on tehty triangulaarisella tutkimusotteella ja tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla, haastattelemalla sekä kyselyiden avulla. Haastattelut tehtiin Tammelan kylät ry:n ja Susikkaan kyläyhdistyksen puheenjohtajal-le, Tammelan vapaa-aikasihteerille sekä Wahren-opiston päätoimiselle henkilökunnalle. Haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla selvitettiin kansalaisopistotoimintaan vaikuttavia taustatekijöitä. Kyselyt toteutettiin sähköisesti Questback-ohjelmalla Tammelan kylien vakituisille asukkaille sekä vapaa-ajan asukkaille. Kyselyiden avulla selvitettiin kylien asukkaiden kiinnostus Wahren-opiston ainealueisiin sekä mitä kylien asukkaat haluaisivat harrastaa jatkossa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Wahren-opistolle ehdotus toimintamalliksi asiakaslähtöiseen kurssisuunnitteluun sekä tietoa kurssisuunnitteluun vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tuloksena saatiin tietoa asiakkaiden toiveista, kiinnostavista aiheista yleisesti sekä kulttuurin ja käsityön näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin asiakaslähtöisyyttä, palvelumuotoilua, käsityön ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksia, elinikäistä oppimista, yhteisöllisyyttä, kylähyvinvointia ja kumppanuutta. Palvelumuotoiluprosessia hyödynnettiin toimintamallin suunnittelussa. Opinnäytetyö on tehty triangulaarisella tutkimusotteella ja tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla, haastattelemalla sekä kyselyiden avulla. Haastattelut tehtiin Tammelan kylät ry:n ja Susikkaan kyläyhdistyksen puheenjohtajal-le, Tammelan vapaa-aikasihteerille sekä Wahren-opiston päätoimiselle henkilökunnalle. Haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla selvitettiin kansalaisopistotoimintaan vaikuttavia taustatekijöitä. Kyselyt toteutettiin sähköisesti Questback-ohjelmalla Tammelan kylien vakituisille asukkaille sekä vapaa-ajan asukkaille. Kyselyiden avulla selvitettiin kylien asukkaiden kiinnostus Wahren-opiston ainealueisiin sekä mitä kylien asukkaat haluaisivat harrastaa jatkossa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Wahren-opistolle ehdotus toimintamalliksi asiakaslähtöiseen kurssisuunnitteluun sekä tietoa kurssisuunnitteluun vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tuloksena saatiin tietoa asiakkaiden toiveista, kiinnostavista aiheista yleisesti sekä kulttuurin ja käsityön näkökulmasta.