Ajatuksesta onnistuneeksi oopperarooliksi : Kuvauksia oopperaroolin rakentamisen prosesseista
Suvanto , Jenna (2018)
Suvanto , Jenna
Centria-ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisin tarkastelu kohdistuu oopperaroolin rakentamisen prosessiin, ja laadullisen- ja fenomenologisen tutkimuksen kohteena toimii tässä yhteydessä Yön kuningattaren rooli Taikahuilu-oopperassa.
Opinnäytetyö koostuu sekä kirjallisesta että taiteellisesta osiosta. Taiteellinen osuus käsittää Yön kuningattaren roolin Centria- ja Novia-ammattikorkeakoulujen vuosina 2016-2017 tuotetussa yhteisproduktiossa W. A. Mozartin (1756-1791) Taikahuilu -oopperassa. Kirjallinen osio pohjautuu lähdeaineistoon, kahden oopperalaulajan; Mari Palon ja Annika Myllärin puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin Yön kuningattaren roolista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada sanallistettua oopperalaulajien hiljaista tietoa ammattilaisuudesta. Työssä selvitettiin, millainen on toimiva ja ammattimainen oopperaroolin rakentamisen prosessi, mitä vaiheita siihen kuuluu ja mitä ensiroolejaan tekevän laulajan tai laulunopiskelijan olisi hyödyllistä tietää. Työn näkökulma painottuu erityisesti henkilökohtaisiin kuvauksiin, näkemyksiin ja kokemuksiin roolin rakentamisesta.
Opinnäytetyössä oopperaroolin rakentamisen prosessi on jaettu karkeasti kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat taustatyö, harjoitusperiodi ja esiintyminen. Tutkimuksen painotus on kahdessa ensimmäisessä osa-alueessa. Tärkeimmiksi osiksi onnistunutta ja ammattimaista roolin rakentamisen prosessia nousivat sopivan roolin valitseminen, perinpohjainen valmistautuminen ja musiikin osaaminen ennen yhteisten harjoitusten alkua.
Opinnäytetyö koostuu sekä kirjallisesta että taiteellisesta osiosta. Taiteellinen osuus käsittää Yön kuningattaren roolin Centria- ja Novia-ammattikorkeakoulujen vuosina 2016-2017 tuotetussa yhteisproduktiossa W. A. Mozartin (1756-1791) Taikahuilu -oopperassa. Kirjallinen osio pohjautuu lähdeaineistoon, kahden oopperalaulajan; Mari Palon ja Annika Myllärin puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin Yön kuningattaren roolista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada sanallistettua oopperalaulajien hiljaista tietoa ammattilaisuudesta. Työssä selvitettiin, millainen on toimiva ja ammattimainen oopperaroolin rakentamisen prosessi, mitä vaiheita siihen kuuluu ja mitä ensiroolejaan tekevän laulajan tai laulunopiskelijan olisi hyödyllistä tietää. Työn näkökulma painottuu erityisesti henkilökohtaisiin kuvauksiin, näkemyksiin ja kokemuksiin roolin rakentamisesta.
Opinnäytetyössä oopperaroolin rakentamisen prosessi on jaettu karkeasti kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat taustatyö, harjoitusperiodi ja esiintyminen. Tutkimuksen painotus on kahdessa ensimmäisessä osa-alueessa. Tärkeimmiksi osiksi onnistunutta ja ammattimaista roolin rakentamisen prosessia nousivat sopivan roolin valitseminen, perinpohjainen valmistautuminen ja musiikin osaaminen ennen yhteisten harjoitusten alkua.