Sosiaalinen media osana digitaalisen markkinointiviestinnän strategiaa : Sisustajan Onni Facebookissa vuonna 2010
Korpinen, Inga (2010)
Korpinen, Inga
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118917
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa uuden lappeenrantalaisen sisustuskaupan, Sisustajan Onnin digitaalisen markkinointiviestinnän mahdollisuuksia ja toteuttaa parhaiksi nähdyt toimenpiteet. Opinnäytetyöni oli toimintatutkimus, jossa osallistuin toimeksiantajayrityksen verkkotoimintojen kehittämiseen osana työyhteisöä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyin suoramarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan. Viitekehys on koottu kirja-, televisio-, Internet- ja lehtilähteistä. Pyrin koostamaan viitekehyksen mahdollisimman usein uusimmasta saatavilla olevasta tiedosta.
Suunnittelin ja toteutin Sisustajan Onnille monipuolisen markkinointiviestinnän Facebook-paketin, johon kuuluu muun muassa Facebook-sivut, Facebook-markkinoinnin vuosisuunnitelma vuodelle 2010 sekä ohjeet ja ohjeistus sivujen käyttöön.
Arvioin lopputulokset yhdessä toimeksiantajan kanssa sekä itsenäisesti. Työlleni asetetut tavoitteet onnistuivat melko hyvin. Erityisesti fanitavoitteet ja vuorovaikutuksellisuus onnistuivat paremmin ja nopeammin kuin arvioitiin. Lisäksi kaikki toimenpiteet parantavat Sisustajan Onnin verkkonäkyvyyttä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyin suoramarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan. Viitekehys on koottu kirja-, televisio-, Internet- ja lehtilähteistä. Pyrin koostamaan viitekehyksen mahdollisimman usein uusimmasta saatavilla olevasta tiedosta.
Suunnittelin ja toteutin Sisustajan Onnille monipuolisen markkinointiviestinnän Facebook-paketin, johon kuuluu muun muassa Facebook-sivut, Facebook-markkinoinnin vuosisuunnitelma vuodelle 2010 sekä ohjeet ja ohjeistus sivujen käyttöön.
Arvioin lopputulokset yhdessä toimeksiantajan kanssa sekä itsenäisesti. Työlleni asetetut tavoitteet onnistuivat melko hyvin. Erityisesti fanitavoitteet ja vuorovaikutuksellisuus onnistuivat paremmin ja nopeammin kuin arvioitiin. Lisäksi kaikki toimenpiteet parantavat Sisustajan Onnin verkkonäkyvyyttä.