Minun kauppakeskukseni – kaupallisen tilan merkitys osana nuoren minuutta
Kultamaa, Antti (2018)
Kultamaa, Antti
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062042
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sitä, miten nuoret rakentavat identiteettiään kauppakeskuksen avulla ja millainen merkitys kauppakeskuksella on nuorten identiteeteille. Tavoitteena on näiden kysymysten tutkimisella luoda lisää ymmärrystä nuorten identiteeteistä ja siitä, millaiset kauppakeskukseen liittyvät seikat painottuvat nuorten identiteettien rakentumisessa.
Aineistot tähän laadulliseen tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin joensuulaisessa kauppakeskuksessa nimeltään Iso Myy. Haastatteluita toteutettiin lähes kaksikymmentä ja haastattelutilanteissa haastateltiin pääsääntöisesti useampi nuori kerrallaan. Haastatellut nuoret olivat iältään 12–20-vuotiaita. Haastattelunauhoitukset translitteroitiin tekstiksi ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Tämän analyysin pohjalta luotiin neljä temaattista kategoriaa, joihin tutkimuksen tuloksissa esitellyt analysoidut haastatteluaineistot luokiteltiin. Tutkielman johtopäätökset tehtiin suhteuttamalla tutkimustulokset tutkimuksessa esiteltyyn akateemiseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset ryhmiteltiin neljään kategoriaan. Nämä neljä kategoriaa olivat kauppakeskuksen sosiaalinen ulottuvuus, joka viittaa siihen, että kauppakeskus mahdollisti moniulotteisen sosiaalisen rakenteen nuorten välille, nuorten näkemys itsestä, kauppakeskus osana arkea ja elämää sekä nuorten näkemys kauppakeskuksesta. Nuoret tulivat kauppakeskuksiin näkemään toisiaan ja osin myös näkymään muille nuorille, he nauttivat paikan mahdollistamasta yksityisyydestä, he pohtivat sitä, ovatko he tervetulleita kauppakeskukseen ja jotkut nuoret kokivat hengailun jopa häpeälliseksi asiaksi, kauppakeskuksessa oleskelu ilmeni olevan monille myös tapa ja osa heidän arkirutiinejaan ja kauppakeskus peilautui heidän kommenteissaan pääosin positiivisessa valossa, tuttuna ja turvallisena paikkana. Mielenkiintoista oli myös se, ettei kauppakeskusta pidetty kuitenkaan kovin tärkeänä paikkana.
Johtopäätöksissä esitettiin, että kauppakeskuksessa tapahtuva nuorten välinen vuorovaikutus ja siellä kohdatut jännitteet muokkaavat nuorten identiteettejä. Tavat ja paikat ovat myös osa ihmisen minuutta. Kauppakeskus oli siis jo itsessään osa nuorten elämää ja se oli merkityksellinen myös vapaa-ajan käyttötapana. Tämä tutkielma onnistui luomaan uutta ymmärrystä nuorten identiteeteistä ja kaupallisen tilan merkityksestä identiteetin rakentumisessa. Luotua tietoa on mahdollista hyödyntää sekä nuorisotyössä että kaupallisesti.
Aineistot tähän laadulliseen tutkimukseen kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin joensuulaisessa kauppakeskuksessa nimeltään Iso Myy. Haastatteluita toteutettiin lähes kaksikymmentä ja haastattelutilanteissa haastateltiin pääsääntöisesti useampi nuori kerrallaan. Haastatellut nuoret olivat iältään 12–20-vuotiaita. Haastattelunauhoitukset translitteroitiin tekstiksi ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Tämän analyysin pohjalta luotiin neljä temaattista kategoriaa, joihin tutkimuksen tuloksissa esitellyt analysoidut haastatteluaineistot luokiteltiin. Tutkielman johtopäätökset tehtiin suhteuttamalla tutkimustulokset tutkimuksessa esiteltyyn akateemiseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset ryhmiteltiin neljään kategoriaan. Nämä neljä kategoriaa olivat kauppakeskuksen sosiaalinen ulottuvuus, joka viittaa siihen, että kauppakeskus mahdollisti moniulotteisen sosiaalisen rakenteen nuorten välille, nuorten näkemys itsestä, kauppakeskus osana arkea ja elämää sekä nuorten näkemys kauppakeskuksesta. Nuoret tulivat kauppakeskuksiin näkemään toisiaan ja osin myös näkymään muille nuorille, he nauttivat paikan mahdollistamasta yksityisyydestä, he pohtivat sitä, ovatko he tervetulleita kauppakeskukseen ja jotkut nuoret kokivat hengailun jopa häpeälliseksi asiaksi, kauppakeskuksessa oleskelu ilmeni olevan monille myös tapa ja osa heidän arkirutiinejaan ja kauppakeskus peilautui heidän kommenteissaan pääosin positiivisessa valossa, tuttuna ja turvallisena paikkana. Mielenkiintoista oli myös se, ettei kauppakeskusta pidetty kuitenkaan kovin tärkeänä paikkana.
Johtopäätöksissä esitettiin, että kauppakeskuksessa tapahtuva nuorten välinen vuorovaikutus ja siellä kohdatut jännitteet muokkaavat nuorten identiteettejä. Tavat ja paikat ovat myös osa ihmisen minuutta. Kauppakeskus oli siis jo itsessään osa nuorten elämää ja se oli merkityksellinen myös vapaa-ajan käyttötapana. Tämä tutkielma onnistui luomaan uutta ymmärrystä nuorten identiteeteistä ja kaupallisen tilan merkityksestä identiteetin rakentumisessa. Luotua tietoa on mahdollista hyödyntää sekä nuorisotyössä että kaupallisesti.