dc.contributor.author | Niemelä, Juho | |
dc.date.accessioned | 2018-02-08T05:43:43Z | |
dc.date.available | 2018-02-08T05:43:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201802072130 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/141001 | |
dc.description.abstract | Ilmavoimien Learjet-kalustolle päätettiin tehdä laajamittaiset modifikaatiot 12-vuotishuollon yhteydessä vastaamaan nykypäivän vaatimuksia lennettäessä Euroopan erittäin ruuhkaisessa ilmatilassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on päivittää LTJ:ssä oleva laiterakenne, koska tehtävän modifikaation myötä lentokoneen laitteiden kokoonpanoon tulee muutoksia. Vaihtuvien laitteiden päivittämisen lisäksi laitteiden positiot päivitetään paremmin laitteen todellista sijaintia kuvaavaksi.
LTJ on Ilmavoimilla ja sen yhteistyökumppaneilla käytössä oleva tietojärjestelmä. LTJ:ssä oleva laiterakenne on osa Ilmavoimien laatujärjestelmää, jonka päätarkoituksena on huoltotoiminnan laadunvarmistus, mutta sillä on myös vaikutusta lentoturvallisuuden parantumiseen. Ajantasaisen laiterakenteen avulla voidaan seurata lentokoneeseen asennettujen laitteiden huollon tarvetta sekä ylläpitää ajantasaista tietoa lentokoneen varustuksesta.
Koneeseen tehtävät modifikaatiot kävivät ilmi AeroDienstin luomasta huoltosuunnitelmasta, joka oli luotu Ilmavoimien vaatimusten mukaisesti. Poistuvista laitteista oli myös luotu selkeä lista, mutta lisättävistä laitteista tarkat tiedot laitteista saatiin vasta ensimmäisen koneen huollon aikana. Kaikkia lisättäviä laitteita ei laiterakenteeseen lisätty, vaan jokaiselle laitteelle tehtiin arviointi yksilövalvonnan tarpeellisuudesta. Positiomerkintä vanhassa laiterakenteessa on juoksevaan numerointiin perustuva. Uudessa positiomerkinnässä lähtökohtana on, että laitteen voi paikallistaa lentokoneessa ilman aiempaa tuntemusta laitteesta tai perehtymistä huoltokirjallisuuteen. Paikallistamiseen riittää käytettävissä oleva runkokaarikartta. Positioiden päivityksessä valtaosalle laitteista sijainti täytyi varmistaa käyttämällä apuna varaosakuvastoa sekä huolto-ohjekirjallisuutta, minkä vuoksi kaikista laitteista ei absoluuttisesti tarkkaa sijaintia ollut mahdollista varmistaa. Siispä tyydyttiin likimääräiseen sijaintiin, jonka tarkkuus on arviolta noin ±20 tuumaa.
Puolustusvoimien pääesikunta on myöntänyt opinnäytetyölle tutkimusluvan asiakirjanumerolla AN17184, jossa on annettu ehdot ja vaatimukset julkaistavasta opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyön tuloksena luotu uudistettu laiterakenne, raportin kappaleet 4.4 ja 5 sekä liitteet 3 ja 4 toimitetaan ainoastaan Ilmavoimille, koska ne ovat turvaluokitukseltaan ST IV (käyttö rajoitettu). | fi |
dc.description.abstract | The Finnish Air Force decided to make large-scale modifications to their Learjet fleet in conjunction with the 12-year maintenance service in order to meet today's demands for flying in Europe's highly congested airspace. The purpose of this thesis was to to update the equipment structure in the LTJ, because of the modifications, there will be changes in the configuration of the aircraft equipment. In addition to this, the equipment positions in the systems were updated to reflect the actual location of the devices.
LTJ is an information system used by the Finnish Air Force and its partners. The equip-ment structure in the LTJ is part of FINAF’s quality system, whose main purpose is quality control of maintenance operations, but it also has an impact on the improvement of aviation safety. An up-to-date equipment structure can be used to monitor the need for maintenance of equipment installed on aircraft and to maintain up-to-date information of aircraft equipment.
Modifications to be made to the fleet were listed in a maintenance plan created by Aero-Dienst in accordance with the requirements of FINAF. A list of removed equipment was also created, but the equipment to be added to the fleet was available when the first plane was in service. All installed devices weren’t added to the equipment structure, because each device was evaluated for the need for individual monitoring. The position in the old equipment structure was based on the sequential numbering. With the new position marking a device in the plane can be located without prior knowledge of the device or familiarization to the maintenance manuals, only what is needed for the location is the frame chart using only the frame chart (as a reference). Most of the positions had to be defined using an illustrated part catalog and maintenance manuals, which meant that it was not possible to pinpoint the absolute position of each device was not possible to find out in which cases an approximate location was defined with an accuracy of ± 20 inches.
Finnish Defence Command granted a research permit for this thesis by document number AN17184, which provides the terms and conditions for the published thesis. The updated equipment structure created as result of the thesis work, report chapters 4.4 and 5 and appendixes 3 and 4 are only provided to the Finnish Defence Forces as it is classified as ST IV (restricted). | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Learjet-koneen LTJ-laiterakenteen kehittäminen | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/6705 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | puolustusvoimat | |
dc.subject.ysa | ilmavoimat | |
dc.subject.ysa | lentokonetekniikka | |
dc.subject.ysa | lentokoneet | |
dc.subject.ysa | muutostyöt | |
dc.subject.ysa | huolto | |
dc.subject.ysa | laadunvarmistus | |
dc.subject.ysa | tietojärjestelmät | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | modifikaatiot | |
dc.subject.keyword | laiterakenne | |
dc.subject.keyword | positiot | |
dc.subject.keyword | Learjet | |
dc.subject.specialization | Lentokonetekniikka | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Konetekniikka|sv=Maskinteknik|en=Mechanical Engineering| | |
dc.subject.discipline | Kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelma | |