Markkinointitoimenpiteiden vaikutus nuorten koulutuksen hakijamääriin : Mikkelin ammattikorkeakoulu
Kontulainen, Ritva; Puumalainen, Kirsi (2010)
Kontulainen, Ritva
Puumalainen, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129012
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin millainen vaikutus MAMK on the Road –markkinointikiertueella ja maakunta lehti-ilmoittelulla oli ammattikorkeakoulun hakijamääriin vuosina 2007 – 2008. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan Mikkelin ammattikorkeakoulun nuorten tutkintoon johtavien suomenkielisten koulutusoh-jelmien esisijaisten hakijoiden hakijamääriä, MAMK on the Road –markkinointikiertuetta sekä maakunta-lehtien lehti-ilmoituksia vuosina 2007 ja 2008.
Teoriaosuudessa tarkastelimme markkinointiviestintää sekä ammattikorkeakoulujen yhteishakujärjes-telmää (AMKYH). Markkinointiviestinnän osalta keskityimme lähemmin markkinointiviestinnän tavoit-teisiin, vaikutuksiin sekä keinoihin. Yhteishakujärjestelmää tarkastelimme sen periaatteiden ja uudista-misen näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyn toteutimme Webropol-kyselyohjelman avulla loppuvuodesta 2009. Vastaukset käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmassa, minkä jälkeen tulokset analysoitiin. Opinnäytetyössä käytimme tausta-aineistona myös YTI-palveluissa toteutettua Mikkelin ammattikorkeakouluun hakeneita koskevaa selvi-tystä.
Tutkimuksen tavoitteita ei saavutettu odotetulla tavalla kyselyn tuloksena saatujen vastauksien vähäisen määrän vuoksi. MAMK on the Road –markkinointikiertueen ja maakuntalehti-ilmoittelun vaikutuksia ei voitu tutkimuksessa nähdä. Tutkimuksen perusteella opiskelupaikan vastaanottamiseen vaikutti eniten koulutusohjelman kiinnostavuus. Viestintävälineenä netillä on suuri merkitys siihen, mistä hakijat saavat tiedon tarjolla olevista koulutuspaikoista.
Teoriaosuudessa tarkastelimme markkinointiviestintää sekä ammattikorkeakoulujen yhteishakujärjes-telmää (AMKYH). Markkinointiviestinnän osalta keskityimme lähemmin markkinointiviestinnän tavoit-teisiin, vaikutuksiin sekä keinoihin. Yhteishakujärjestelmää tarkastelimme sen periaatteiden ja uudista-misen näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyn toteutimme Webropol-kyselyohjelman avulla loppuvuodesta 2009. Vastaukset käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmassa, minkä jälkeen tulokset analysoitiin. Opinnäytetyössä käytimme tausta-aineistona myös YTI-palveluissa toteutettua Mikkelin ammattikorkeakouluun hakeneita koskevaa selvi-tystä.
Tutkimuksen tavoitteita ei saavutettu odotetulla tavalla kyselyn tuloksena saatujen vastauksien vähäisen määrän vuoksi. MAMK on the Road –markkinointikiertueen ja maakuntalehti-ilmoittelun vaikutuksia ei voitu tutkimuksessa nähdä. Tutkimuksen perusteella opiskelupaikan vastaanottamiseen vaikutti eniten koulutusohjelman kiinnostavuus. Viestintävälineenä netillä on suuri merkitys siihen, mistä hakijat saavat tiedon tarjolla olevista koulutuspaikoista.