Vaarallisten aineiden kuljetus : Case Aspokem Oy
Jokinen, Hanna-Mari; Kiela, Malviina (2006)
Jokinen, Hanna-Mari
Kiela, Malviina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on vaarallisten aineiden kuljetukset. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia säännöksiä ja asetuksia vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyy. Teoriaosassa tutkimme yleisesti vaarallisiin aineisiin liittyviä aihealueita, kuten pakkaamista, merkitsemistä, luokittelua sekä kuljetuksien vaatimuksia eri kuljetusmuodoilla. Tutkimusosassa perehdyimme tarkemmin vaarallisten aineiden merikuljetuksen prosessiin ja sen vaiheisiin. Tutkimus suoritettiin valitsemalla merikuljetuksen prosessista neljä ongelmakohtaa. Jokainen kohta pisteytettiin arviointiasteikolla 1-5. Valittuamme nämä neljä tutkimusongelmaa, aloimme kartoittaa niiden sisältöä. Vierailimme Aspokemillä, jossa vapaamuotoisen keskustelun puitteissa selvitimme valittujen tutkimuskohteiden taustoja. Mietimme mistä ongelmat johtuvat ja mitä niistä seuraa. Valitsemamme ongelmakohdat ovat tietojenkäsittely, laatuvirheet, lastaus- ja toimitusajat sekä toimitusvarmuus. Tietojenkäsittelyyn liittyviä virheitä Aspokemillä tapahtuu harvoin. Mikäli virhe kuitenkin syntyy, huomataan se yleensä välittömästi. Laatuvirheet, jotka ovat tuotteissa esiintyviä spesifikaatiosta poikkeavia muutoksia, ei ole tapahtunut Aspokemillä koskaan. Lastaus ja -toimitusajat sekä niiden muutokset johtuvat aina Aspokemistä riippumattomista syistä. Kuitenkin niistä aiheutuvat ongelmat vaikuttavat suoraan Aspokemin toimintaan. Aspokemin suurin ongelma liittyy toimitusvarmuuteen. Varastot saattavat tyhjentyä joidenkin tuotteiden osalta ennen uuden lastin saapumista. Toimitusvarmuutta voitaisiin parantaa tehostamalla varastonhallintaa. Varastonhallinnan tehostamisen apuna voidaan käyttää ABC-analyysia, oikean tilausrytmin ja optimiostoerän määrittelyä, varaston täyttöasteen säännöllistä seurantaa sekä asiakastarpeiden tarkkaa määrittelyä.